وداع کاسینی با قمر کیوان

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری بی بی سی،این فضاپیما روز دوشنبه از فاصله 500 کیلومتری سطح پر از حفره دیونی گذشت. این پنجمین بازدید فضاپیما از دیونی طی 11 سال مطالعه کیوان بود.کاسینی یک رشته رصد دیگر انجام خواهد داد و در سال 2017 در حرکتی که باعث نابودی آن خواهد شد در اتمسفر کیوان شیرجه خواهد رفت.

کارولاین پورکو مسئول تیم عکسبرداری فضاپیما گفت: لحظه ای پر از احساسات برای من و سایر اعضای تیم است. چون با نگاه به این عکس های نفیس از سطح دیونی و هلال آن می دانیم تا مدت ها دیگر قادر به دیدن این قمر دور افتاده نخواهیم بود.
کاسینی تا لحظه آخر، ارمغان های فوق العاده دیگری ارسال کرد. نزدیک ترین گذر از کنار دیونی در سال 2011 بود، زمانی که کاسینی از فاصله 100 کیلومتری آن رد شد. این فضاپیما ماموریت مشترک آژانس های فضایی آمریکا، اروپا و ایتالیاست.
قطر دیونی، چهارمین قمر بزرگ کیوان که مجموعا 62 ماه دارد، 1122 کیلومتر است. سطح بیرونی آن یخی و درون آن سنگی است.
کاسینی یک اتمسفر اکسیژنی بسیار رقیق در این کره کوچک ردیابی کرده است و همچنین شواهدی دیده از اینکه این قمر هنوز ممکن است از لحاظ زمین شناسی فعال باشد. به نظر می رسد که بخش هایی از سطح آن در اثر فرآیندهای درونی درحال تغییر بوده است.سال آینده کاسینی یک رشته مانورهایی را شروع خواهد کرد تا در مدارهایی بر فراز حلقه های کیوان قرار گیرد و بعد از میان آنها بگذرد.
بعد در سال 2017، زمانی که سوخت کاوشگر تقریبا تمام شده، اتاق فرمان در زمین دستور شیرجه فضاپیما در اتمسفر کیوان را صادر می کند.با سقوط به سمت کیوان، فضاپیما به شدت داغ و ذوب خواهد شد و در نهایت در اثر فشار فوق العاده له خواهد شد.با این کار مسئولان ماموریت می خواهند اطمینان حاصل کنند که هیچ قطعه ای از فضاپیما در آینده بر انسلادوس و تایتان نیافتد.
این دو قمر کیوان به عنوان نامزدهای احتمالی برای یافتن آثار حیات شناسایی شده اند و دانشمندان نمی خواهند به میکروب های زمینی که هنوز ممکن است به سطح فضاپیما چسبیده باشد آلوده شوند؛ هرچند احتمال چنین اتفاقی بی نهایت کم است.
کاسینی در ماه های آینده یک رشته پروازهای نهایی از کنار شماری از اقمار کیوان انجام خواهد داد.در حال حاضر هیچ ماموریتی برای بازدید از منظومه کیوان در دست برنامه ریزی نیست.اما سفرهای پرماجرایی برای مشتری در افق دیده می شود. کاوشگر جونو ناسا سال آینده به این غول گازی می رسد و بعد اروپا در دهه 2030 ماهواره جوس را در مدار این سیاره قرار خواهد داد.