نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف جدید و شباهت جنین دایناسور با جوجه پرنده

به گزارش سینا پرس فارس،  فسیل دست‌نخورده جنین دایناسوری که هنوز درون تخم است، اطلاعات جدیدی درباره پیوند‌های تکاملی بین پرندگان امروزی و دایناسور‌ها آشکار کرد.

جنین ۷۲ تا ۶۶ میلیون ساله اویراپتوسور که در گانژو، استان جیانگشی، در جنوب چین یافت شد، نشان می‌دهد که این موجودات قبل از بیرون آمدن از تخم، در حالت خم‌شدگی جنینی شبیه به جوجه پرندگان بودند.
 
تجزیه‌ و تحلیل جدید بر روی فسیلی به نام بچه یینگلیانگ که حدود ۲۰ سال پیش کشف و سپس فراموش شد، نشان داد که سر جنین در زیر بدن او قرار دارد، پاهای او در دو طرف و پشت او در امتداد انتهای صاف تخم قرار دارند. محققان می‌گویند که این حالت قبلاً منحصر به پرندگان در نظر گرفته شده بود.
 
این یافته، این احتمال را افزایش می‌دهد که حالت جمع‌شدگی پیش از بیرون آمدن از تخم، ممکن است نخستین‌بار در میان تروپود‌های غیر پرندگان در طول دوره کرتاسه تکامل‌یافته باشد.
 
گروه تحقیقاتی که شامل دانشمندانی از سه کشور چین، انگلیس و کانادا است، عقیده دارد این جنین یکی از کامل‌ترین جنین‌های دایناسور بوده که تاکنون کشف شده است.
 
ویزوم ما، پژوهشگر مهره‌داران از دانشگاه بیرمنگام، گفت:
 
 «بیشتر جنین‌های (مربوط به) دایناسور‌های غیر پرنده شناخته‌شده، اسکلت‌های جدا شده و ناقص دارند. ما از دیدن این جنین که به زیبایی در داخل یک تخم دایناسور نگهداری شده بود و در حالتی مشابه پرندگان قرار داشت، شگفت‌زده شدیم. این وضعیت قبلاً در دایناسور‌های غیر پرنده دیده نشده بود.»
 
جنین‎‌های دایناسور از کمیاب‌ترین فسیل‌ها هستند و بیشتر آن‌ها استخوان‌های دررفته و ناقص دارند.
 
دیرینه‌شناسان درباره کشف بچه یینگلیانگ، بسیار هیجان‌زده هستند. این فسیل در شرایط عالی محفوظ مانده است و به آنها کمک می‌کند به پرسش‌های بسیاری درباره رشد و تولید مثل دایناسور‌ها پاسخ دهند. «مشاهده این‌که این جنین دایناسور و جنین مرغ به شکل مشابه در داخل تخم قرار دارند که احتمالاً نشان‌دهنده رفتار‌های مشابه قبل از بیرون آمدن از تخم بوده، بسیار جالب است.»
 
این فسیل در چین، پیدا و در سال ۲۰۰۰ شرکت یینگلیانگ، آن را خرید. در نهایت، در انباری قرار گرفت و تا حدود ۱۰ سال بعد تا حدود زیادی فراموش شد. هنگامی‌که کارکنان موزه برای ساخت موزه تاریخ طبیعت سنگ، سراغ جعبه‌های قدیمی رفتند، این فسیل مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفت.
 
این جنین بر اساس شکل جمجمه به‌عنوان یک اویراپتوروسور شناسایی شد. اویراپتوروسور‌ها گروهی از دایناسور‌های تروپاد پردار هستند که خویشاوندی نزدیکی با پرندگان امروزی دارند و از دوره کرتاسه آسیا و آمریکای شمالی شناخته‌ شده‌اند.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
خروج از نسخه موبایل