نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چهارمین دوره قهرمانی آفرود در شیراز به روایت تصویر

به گزارش سینا پرس فارس، برای اکثر مردم، جاده پر پیچ و خم، گل آلود و سنگی یک کابوس است. اما برای برخی، جاده هرچه سخت‌تر باشد لذت رانندگی بیشتر است. آفرودها که در اصطلاح به خودشان “دو دیفرانسیل سوار” می‌گویند عاشق ماجراجویی در خارج از جاده هستند. خارج از جاده، بیراهه یا آفرود اصطلاحی است که برای توصیف رانندگی در زمینی غیر از خیابان و بزرگراه و جاده معمول به کار می‌رود. از جمله مزارع، کنار رودخانه‌ها، باتلاق‌های گل آلود، تپه‌های ماسه‌ای، سواحل، کوهستان‌ها و مواردی از این دست
 اگر یک نگاه کلی به آفرود داشته باشیم می توانیم آن را در دو نوع «مسابقه» و «طبیعت گردی» تقسیم بندی کنیم.
 مسابقات آفرود در سرتاسر ایران برگزار می شود و طرفداران پروپاقرصی هم دارد. کلاس بندی های مسابقات در سطح بین المللی است و راننده ها و خودرو ها نیز دست کمی از مسابقات جهانی ندارند.
این نوع مسابقات قانون و اصول خاص خودش را دارد و جایزه هایش هم ارزشمند است. البته مسابقات آفرود از مشکلاتی چون نبود پیست حرفه ای رنج می برد. برای همین است که آفرودسواری از نظر سلامت مسابقات، متمایز با سایر ورزش هاست. تقریبا تمام آفرودهای مسابقات، امکانات و تجهیزات خودشان را دارند و شخص یا سازمان دیگری برای آن ها هزینه نمی کند. همچنین ایران یکی از مدعیان جهانی مسابقات آفرود هم هست.

گزارش و عکاس: احمد رضا مداح

خروج از نسخه موبایل