نانوحسگری برای شناسایی احساسات انسان

محققان موفق به ساخت حسگر بسیار حساسی شدند که می‌تواند فعالیت‌های مختلفی انجام دهد. براساس مقاله‌ای که در این باره در نشریه ACS Nano منتشر شده، این حسگر به سازندگان روبات کمک می‌کند تا روبات‌هایی شبیه انسان بسازند.
نای یونگ لی و همکارانش معتقداند که یکی از راه‌های ایجاد برهمکنش میان انسان و روبات، ایجاد توانایی خواندن احساسات و پاسخ به آن توسط کامپیوتر است. یکی از روش‌ها برای رسیدن به چنین محصولی، ساخت حسگرهای بصری است که می‌تواند احساس افراد را از روی اخم یا لبخند دریابد. این حسگرهای بسیار گرانقیمت، پیچیدگی بالایی دارند.
برای حل این مشکل محققان اقدام به ساخت حسگر ارزان قیمت و ساده‌ای کردند که می‌تواند جنبش بسیار سریع صورت انسان را تشخیص دهد؛ برای مثال این حسگر قادر به تشخیص تغییر بسیار جزئی در خیره شدن انسان است. 
این گروه تحقیقاتی حسگری شفاف و قابل انعطاف تولید کردند که در آن از لایه‌های حاوی نانولوله‌کربنی استفاده شده است. برای ساخت این حسگر، این لایه حاوی نانولوله روی دو الاستومر رسانای الکتریکی مختلف قرار داده شد. پژوهشگران دریافتند که با این کار می‌توان حسگری برای شناسایی خنده یا گریه افراد تولید کرد.
علاوه‌براین که این حسگر می‌تواند برای تولید روبات‌هایی شبیه انسان استفاده شود، از آن می‌توان برای رصد ضربان قلب، تنفس و دیگر علائم مهم مربوط به قلب استفاده کرد.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،نتایج این پژوهش که حمایت مالی آن از سوی بنیاد ملی تحقیقات کره جنوبی انجام شده، در قالب مقاله‌ای با عنوان Stretchable, Transparent, Ultrasensitive, and Patchable Strain Sensor for Human-Machine Interfaces Comprising a Nanohybrid of Carbon Nanotubes and Conductive Elastomers منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا