نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باید مکانیسم دقیق تری برای ارزش گذاری فعالیت های پژوهشی ایجاد شود

به گزارش سینا پرس فارس، محمد مؤذنی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده استان فارس بیان کرد: پژوهش یک امر مبارک است که مقدمه رسیدن به آگاهی و دانش است و همانگونه که ایجاد یک ساختمان بدون فنداسیون امکان پذیر نیست؛ اگر تحقیقات پایه به تحقیقات کاربردی منتهی نشود ارزشی نخواهد داشت چرا که تحقیقات پایه و کاربردی متمّم و مکمل یکدیگر هستند.
این مقام مسئول ابراز کرد: هر ساله با فرارسیدن هفته پژوهش این سوال مطرح می شود که پژوهش در کشور چه مشکلی را رفع می کند ؟ و یا مراکز تحقیقاتی چه نقشی در حل مسائل جامعه از طریق حوزه پژوهش دارند؟ و در اینجاست که باید به تحقیقات کاربردی توجه بیشتری داشته باشیم، چرا که از یکسو جامعه ای داریم که با مسائل بی شماری مواجه است و حل این مشکلات نیاز به راهکار دارد. و از سوی دیگر ما منکر این مسئله نیستیم که باید تحقیقات کاربردی انجام شود. اما در هفته پژوهش باید این موضوع بررسی شود که چرا تحقیقات ما کاربردی نیستند.
رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه هفته پژوهش فرصتی است که باید در خصوص این موضوعات تفکر عمیقی داشته باشیم، گفت: این موضوع دلایلی دارد که اولین دلیل عدم آشنایی محققین با مسائل و مشکلات جامعه باشد. البته این موضوع مطلق نیست و شاید دلیل آن ایسنت که محققین در جامعه حضور کمرنگ تری دارند.  
وی با بیان اینکه نداشتن دغدغه حل مشکلات است دلیل دوم این موضوع است که ابعاد مختلفی دارد و باید بررسی شوند، گفت: ناتوانی محققین از حل مسائل و باتوجه به اینکه هریک از حوزه ها تخصصی است و گرایش ها متنوع می باشد و یا حوزه کاربرد ها در هر رشته متفاوت و یا شفاف نیست دلیل سوم این موضوع است.  
مؤذنی در ادامه نیز به دلیل چهارم اشاره کرد و گفت: متأسفانه یک مکانیسم دقیق برای قدردانی درست از پژوهش های کاربردی نداریم و این در حالیست که در حوزه علم و فناوری با یک پارادوکس مواجه ایم که از یکسو ملاک
ارزشیابی فعالیت های پژوهشی، ملاک علم سنجی است که در همه دنیا مرسوم است اما برخی از این ملاک ها متناسب با نیازهای مختلف تعریف نشده است. از سوی دیگر انتظارات مان از دانشگاه ها در جهت رفع مشکلات است اما یک تناقض وجود دارد که در کنار معیارهایی که برای علم سنجی داریم باید یک مکانیسم دقیق تر برای یک ارزش گذاری فعالیت‌های پژوهشی داشته باشیم که منجر به حل مشکلات جامعه شود.
رئیس دانشگاه شیراز همچنین در این مراسم خبر داد: در دانشگاه شیراز بر روی یک موضوع در حال مطالعه هستیم و پیشنهاد آن را به وزارت علوم داده ایم تا انتشار یک مجله خاص حاصل پژوهش هایی که منجر به حل مسائل و یا یک تولید شده اند را در خصوص چاپ و انتشار مقالات آن اقدام کنیم.
مؤذنی گفت: اگر این موضوع انجام شود یک کار ابتکاری است که در کشور نمونه ای برای آن وجود ندارد و علاوه بر اینکه ارزش و اعتبار علمی دارد، بومی استان خواهد بود.
رئیس دانشگاه شیراز در پایان تاکید کرد: امید است در سال های آتی که هفته پژوهش را برگزار می کنیم نقش دانشگاه ها در حل مسائل و مشکلات جامعه پررنگ تر باشد.

 

گزارش: زینب برزگر

خروج از نسخه موبایل