نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آب مروارید چشم چه نشانه هایی دارد

به گزارش سینا پرس فارس، آب مروارید یکی از مشکلات رایج در بینایی است که معمولا افراد بالای ۴۰ سال را درگیر می کند.  علاوه بر آب مروارید در سنین بالا، نوع نادری از آب مروارید نیز وجود دارد که کودکان را درگیر می کند. بطور کلی افرادی که سبک زندگی آنها با عواملی همچون مصرف دخانیات، زندگی در محیط های با آلودگی هوای شدید، مصرف الکل در مقدار بالا و سابقه ی خانوادگی ارتباط دارد، احتمال بیشتری برای بروز آب مروارید دارند.

دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم در خصوص علائم و نشانه های آب مروارید چشم گفت: در  زمانی که آب مروارید پیشرفت می کند ممکن است بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و نشانه هایی قابل احساس برای فرد یا حتی سایرین ایجاد کند. علائم آب مروارید ممکن است بدین گونه باشد که رنگ ها کم کم محو شوند و حالت مات به خود می گیرند، دید در تاریکی و شب کاهش می یابد. نور لامپ، خورشید و سایر منابع نورانی براق تر از حالت معمول مشاهده می شوند. هاله ی نور در اطراف منبع نور مشاهده می شود. دید دوتایی (دو بینی) ایجاد می شود و فرد از یک شی دو تصویر می بیند و یا فرد احساس می کند نیاز به تغییر شماره ی عینک خود دارد.

البته باید توجه داشت که این علائم ممکن است نشانگر مشکلات دیگری در چشم نیز باشند بنابراین در صورت بروز این علائم بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود تا تشخیص دقیق علت آنها صورت گیرد. باید توجه داشت که در صورتی که در زمان مناسب به آب مروارید توجه کافی نشود و فرایند درمانی انجام نشود فرد در نهایت دید خود را از دست می دهد.

تنها راه رهایی از آب مروارید جراحی است اما این روش درمانی ممکن است با روش های تکمیلی درمانی دیگری مانند عینک یا لنزهای جدید و نیز تغییر سبک زندگی همراه باشد. با این حال در صورتی که جراحی بر روی چشم فرد انجام شوند ممکن است فرد عوارضی را تجربه کند. اگرچه این عوارض نادر هستند و معمولا با موفقیت از بین می روند اما آگاهی از این عوارض احتمالی می تواند در پیشگیری یا کنترل آنها و راحتی بیشتر فرد موثر باشد.

 

منبع: شبکه اطلاع رسانی و مشاوره پزشکی

خروج از نسخه موبایل