نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مردم در استفاده از گیاهان دارویی موارد مصرف و تداخل با داروها را رعایت کنند

به گزارش خبرگزاری سینا پرس : دکتر امیر محمد جلادت با بیان اینکه در حال حاضر در علم پزشکی رایج از یک یا دو ماده مؤثره به عنوان داروهای سنتتیک استفاده می شود، گفت: در خصوص کاربرد گیاهان دارویی در حوزه ساخت دارو از گیاهان به صورت خام در موارد پزشکی استفاده نمی شود و گیاه فرآوری شده و در ترکیب دارو بکار می روند.
وی با اشاره به اینکه علم پزشکی روز تلاش دارد تا به صورت زیست نگر بررسی کند که فواید و عوارض عصاره برداشت شده از یک گیاه بر کدام نقطه بدن تاثیر دارد، گفت: یک گیاه خام ممکن است بیش از ۱۰ ماده مؤثر داشته باشد و به شکل مکمل در طب های سنتی از آنها استفاده شود.
جلادت همچنین با اشاره به اینکه در طب های سنتی، گیاهان کاربردهای خاص خود را دارند، گفت: مردم باید در استفاده از گیاهان دارویی، دانش گیاه شناسی و استفاده از متون گیاهی که موارد مصرف و تداخلات آنها مشخص است را رعایت کنند. این در حالیست که در طب سنتی تلاش می شود از خود گیاهان استفاده شود تا از عصاره تقلیل شده آن، چرا که در هنگام استفاده از خود گیاه چندین ماده مؤثر می تواند بر اعضاء بدن تأثیر متفاوتی بگذارد.
دکتر جلادت خاطر نشان کرد: یک پزشک در طب سنتی و تجویز گیاهان دارویی به بیمار بایستی شرح کامل تری از وضعیت بالینی بیمار داشته باشد و سیستم های مختلف فرد را بشناسد و با اطلاعاتی که از عملکرد کلیه گیاهان دارد بتواند گیاهی را انتخاب کند که به دیگر اعضای بدن فرد بیمار صدمه نرساند.
این متخصص طب ایرانی همچنین در خصوص داروهایی که در عطاری ها به فروش می رسند، گفت: این افراد فروشندگان گیاهان دارویی هستند که به دلیل تجربه هایی که دارند داروهای گیاهی را تجویز می کنند اما به دلیل اینکه تجربه پزشکی ندارند تشخیص تداخلات دارویی را ندارند و اگر مردم بخواهند سلامتی خود را حفظ کنند بهتر است برای سلامتی خود هزینه بیشتری کنند و با افراد متخصص و دارای تجربه و آگاهی بیشتر مشورت کنند.
جلادت ادامه داد: متأسفانه با وجود اطلاع رسانی های زیادی که در حوزه مصرف دارو انجام می شود اما باز هم در مراکز درمانی این موضوع را شاهد هستیم که بیمارانی مراجعه می کنند که کیسه های پر از قرص که از دوست و یا همسایگان خود به دلیل مشابه بودن علائم بیماری،  دریافت می کنند و دارو را مصرف می کنند. این در حالیست که نباید بدون تشخیص دقیق و خود سرانه نسبت به مصرف دارو اقدام کرد چرا که عوارض قرص بر بدن هر فردی متفاوت است.  
او با بیان اینکه این موضوع نشان از ضعف فرهنگی است، گفت: در حال حاضر مردم در یک سردرگمی به سر می برند که از طب سنتی در کجا استفاده کنند و این در حالیست که افرادی که از درمان رایج خود در علم پزشکی خسته شده اند به طب سنتی مراجعه می کنند و یا افراد دارای درد مزمن و یا افرادی که دارای بیماری های عملکردی هستند و علت دقیقی برای آنها مشخص نشده به طب سنتی روی می آورند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین یادآور شد: هزینه خرید گیاهان دارویی باتوجه به اینکه سرمایه گذاری خوبی در حوزه کشت گیاهان دارویی انجام نشده است و اغلب این گیاهان وارداتی هستند و یا کمیاب و گران شده اند بیمه حمایت لازم را نمی کند و از سوی دیگر سوبسید داروهای پرداختی را باید در نظر گرفت و این موضوعات موجب شده تا هزینه گیاهان دارویی در طب سنتی افزایش یابد.
دکتر جلادت در پایان در توصیه به مردم در استفاده از گیاهان دارویی گفت: متأسفانه مردم بسته ناقصی را از عطاری ها به عنوان طب ایرانی دریافت می کنند که بخشی از این نقص به تجویز داروهای گیاهی ارتباط پیدا می کند و در صورتیکه مجوز استفاده از گیاه بدون برنامه مشخص داده شود نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه فرد از طب ایرانی هم دل زده می شود. لذا برای اینکه فرد در هزینه و وقت صرفه جویی کند توصیه اینست که یک درمانگر خوب انتخاب کند و شرح حال خود را اعلام کند تا سلامتی خود را به دست آورد.

 

گزارش : زینب برزگر

خروج از نسخه موبایل