نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رئیس انجمن فیزیک ایران:سمت و سوی تشویقهای دانشگاهی باید کیفیت کارها باشد

کتر شاهین روحانی روز دوشنبه در آیین آغاز به کار کنفرانس فیزیک ایران در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: متاسفانه این در حالی است که هیات ممیزیهای دانشگاه به حجم مقالات بیشتر از کیفیت مقالات امتیاز می دهند.
وی گفت:طی 10 سال گذشته رشد علمی چشمگیری به ویژه در رشته فیزیک را در کشور شاهد بوده ایم به گونه ای که هم اکنون رتبه علم فیزیک کشور در جهان حدود بیست و هفتم است.
دکتر روحانی افزود: این امر نشان می دهد که تولید علم در ایران از نظر حجمی قابل ملاحظه است اما از لحاظ کیفی باید بررسی شود و روشهای مختلفی برای اندازه گیری این امر وجود دارد از جمله این که باید بررسی کرد که در شبکه علمی جهان جایگاه ایران کجاست.
وی گفت : بنا بر مطالعات صورت گرفته، کشور ایران در شبکه علمی جهان رتبه چهلم را به خود اختصاص داده است و این نشان می دهد که باید از نظر کیفی تکانی بخوریم.
رئیس انجمن فیزیک ایران افزود : در این راستا باید به مقوله صداقت علمی و جنبه منفی اش یعنی دزدی علمی بیشتر توجه کرد تا کسانی با تلاش کمتر و بهره گیری از تحقیقات سایرین به دنبال ارتقا نباشند.
دکتر روحانی گفت : انجمن فیزیک ایران سالهاست که کمیته اخلاق دارد و با موارد عدم صداقت علمی برخورد می کند و هم اکنون هیچ پرونده بررسی نشده ای در این کمیته وجود ندارد یعنی به تمامی موارد ارجاعی رسیدگی کرده است.
وی افزود : هر چند که قانون مشخصی برای برخورد با کسانی که مطالب علمی را بدون استناد و از آثار دیگران چاپ و به نام خود منتشر می کنند در کشور سراغ نداریم ولی انجمن فیزیک ایران افرادی که مرتکب این گونه اعمال در رشته فیزیک شوند را به معاونت پژوهشی دانشگاهشان معرفی می کند.
رئیس انجمن فیزیک ایران گفت : در علم دو نوع تقسیم بندی برای کار وجود دارد یعنی کار علمی یا کشف است یا تایید کشف و هم اکنون حجم بیشتر فعالیت علمی ایرانیان به تایید کشفیات علمی دیگران اختصاص می یابد. 
دکتر روحانی افزود : با این همه، اندازه گیریهای شبکه ای نشان می دهد که جمهوری اسلامی در مرز کشف علمی است و اگر در رشته فیزیک تکانی به خود دهیم به مرحله کشف هم خواهیم رسید.
کنفرانس فیزیک ایران دوم تا پنجم شهریور ماه جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
این کنفرانس از سال 1363 به طور مرتب هر ساله در یکی از شهرهای کشور برگزار شده و به جز این مرتبه، دانشگاه فردوسی مشهد تاکنون دو بار در سالهای 1365و 1375 میزبان این کنفرانس بوده است.
پیش از انقلاب اسلامی ایران نیز این کنفرانس چند بار در کشور برگزار شده است اما سوابق دقیقی از کنفرانس های فیزیک ایران در پیش از انقلاب موجود نیست.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل