نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر همه گیری کرونا بر آنفولانزا

به گزارش سیناپرس فارس،در واقع، آنفولانزا به قدری کم در جمعیت گردش کرده که اکنون برخی از دانشمندان گمان می‌کنند که یکی از گونه‌های اصلی آنفولانزا ممکن است به دلیل عدم ابتلای انسان به آن در این دوره منقرض شده باشد.

دکتر حسین جاوید میکروبیولوژیست و عضو هیات علمی گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی استان فارس صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان این نکته که آنفولانزای B/Yamagata یکی از چهار سویه‌ای است که به‌طور منظم در واکسن‌های سالانه علیه آنفولانزا گنجانده می‌شود خاطرنشان کرد:اخیراً یک تیم تحقیقاتی استرالیایی گزارش داده‌اند که در بحبوحه قرنطینه‌ کووید 19، این سویه آنفولانزا یا توالی ژنتیکی آن در جمعیت انسانی شناسایی نشده است و تنها 31 مورد مشکوک آنفولانزای B/Yamagata در آخرین فصل آنفولانزا به مقامات بهداشت عمومی گزارش شده است، اما جداسازی یا مشاهده توالی ژنتیکی این ویروس در این 31 مورد موفقیت آمیزی نبوده است.

دکتر جاوید خاطرنشان کرد:این سویه آنفولانزا همیشه نسبت به دیگر گونه های اصلی آنفولانزا کمتر عفونی است و به همین دلیل به اندازه سایر سویه ها تکامل نیافته است،از این رو تولیدکنندگان واکسن از سال 2015 مجبور نبودند جزء B/Yamagata واکسن سالانه آنفولانزا را به روز رسانی کنند.

این میکروبیولوژیست بیان کرد:اگر این دودمان ویروس آنفولانزا واقعاً منقرض شده باشد، فرصت های جدیدی برای مقابله با آنفولانزای سالانه در آینده بدست آورده ایم، اما برای تایید انقراض این ویروس به مطالعات بیشتری نیاز است چرا که این سویه در سال‌های خاص تمایل به افزایش دارد و سپس در سال‌های دیگر تقریباً ناپدید می‌شود. به گفته دانشمندان فقط عدم شناسایی این ویروس برای چند فصل به خودی خود نمی تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای انقراض آن باشد.

دکتر جاوید با اشاره به کاهش محدودیت‌های کووید و بازگشایی مجدد برخی مدارس، دانشگاه ها و مشاغل گفت: احتمالا این فصل آنفولانزا می‌تواند فصل سختی باشد و B/Yamagata  ممکن است دوباره ظاهر شود.

این عضو هیات علمی گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی استان فارس با تشریح ساختار واکسن آنفلوآنزا بیان کرد:واکسن آنفولانزای فعلی شامل چهار سویه زیر است؛ آنفلوآنزای نوع A/H3N2 یا نوع هنگ کنگ، آنفلوآنزای نوع A/H1N1 یا نوع خوکی، آنفلوآنزای نوع B/Victoria و آنفلوآنزای نوع B/Yamagata. سویه‌های آنفلوآنزای نوع A معمولاً عفونی‌تر و منشا اپیدمی‌های کشنده هستند.

وی ادامه داد: هر سال دانشمندان مشخص می کنند کدام نسخه ژنتیکی هر یک از این چهار سویه احتمالاً عفونی ترین است و در این صورت، واکسن آنفلوآنزا محافظت بهتری ایجاد می‌کند و جایگزینی بخش B/Yamagata واکسن با سویه دیگری که عفونی‌تر و خطرناک‌تر است، می‌تواند اثربخشی واکسن را بهبود بخشد و یا در صورت کاهش واکسن چهار سویه ای به سه سویه ای میتوان واکسن را ارزانتر و راحت تر ساخت و این به معنی آن است که واکسن برای تعداد بیشتر از مردم در دسترس خواهد بود

دکتر جاوید خاطرنشان کرد:اگر مردم امسال واکسن آنفولانزا را دریافت کنند و به اقدامات حفاظتی مانند ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند باشند، این احتمال وجود دارد که سویه  B/Yamagata برای همیشه از بین برود. در اپیدمی ویروس کرونا ما یاد گرفتیم که اگر در پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، ماندن در خانه و محدود کردن سفرها و تزریق واکسن واقعاً مصر باشیم، می توانیم شیوع سالانه آنفولانزا را متوقف کنیم.

خروج از نسخه موبایل