نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در المان ها و مبلمان شهری هیچ نمادی از شهر صاحب مکتب شیراز نداریم

به گزارش سیناپرس فارس ، سلمان گورنگی در سومین روز از هفته گردشگری نشست تخصصی «صنایع دستی و گردشگری؛ عاملی برای رشد» که با حضور هنرمندان صنایع‌دستی در حوزه احیاء و بازسازی بقاع متبرکه از شیراز تا کربلای معلی برگزار شد ، بیان کرد: متأسفانه طی سالیان گذشته در بحث صنایع دستی به دلیل مشکلات مدیریتی که وجود داشت مهجور ماندیم. 

وی به مسائل و مطالبات پیش روی هنرمندان اشاره کرد و گفت: بیمه صنعتگران و هنرمندان اولین مشکل لاینحل آنهاست و تقاضا داریم در کمیسیون های شورای شهر این موضوع رسیدگی شود.
او افزود: موضوع دیگر مشوق های تولید است که باتوجه شیوع بیماری کرونا در بخش تولید به غیر از وام های اولیه که صحبت شد به نتیجه مشخصی نرسید و درخواست داریم تا این مشوق ها و وام های کم درصد با بازه پرداخت طولانی تر برای هنرمندان این بخش در نظر گرفته شود. 
گورنگی همچنین اضافه کرد: طرح حمایت از پیشکسوتان و صنعتگران دیگر طرحی است که با گذشت ۳سال از تصویب آن در مجلس اما در دولت اجرایی نمی شود و نیاز است اقدامات لازم در این خصوص انجام شود. از سوی دیگر باتوجه به برداشته شدن مشوق های صادراتی در حوزه صنایع دستی نیاز است نسبت به رفع آن رسیدگی شود.
ایجاد خانه هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی و راه اندازی سایت تخصصی خانه مکتب شیراز از دیگر موضوعاتی بود که مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صادر کنندگان صنایع دستی استان به آن اشاره کرد و گفت: درخواست داریم این مکان ها ایجاد شد تا یک مرکز برای پیگیری های جامع و مطالبات صنفی هنرمندان باشد. همچنین نیاز است تا سایت تخصصی خانه مکتب شیراز در جهت ایجاد فضایی برای آموزش ریشه ای هنرها و مشاغل سنتی همچون مدرسه استاد کمال الملک راه اندازی بشود. 
گورنگی ادامه داد: در المان ها و مبلمان شهری متأسفانه هیچ نمادی از شهر صاحب مکتب شیراز نداریم و نیاز است تا در حوزه گردشگری مذهبی المان ها و مبلمان شهری داشته باشیم که هم سنخ شهر شیراز باشد.
او همچنین خاطر نشان کرد: باتوجه به معرفی شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اما هیچ نمادی به غیر از میدان کوزه گری در این خصوص وجود ندارد. 
راه اندازی کارگروه تخصصی اقتصاد هنر در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی، تشکیل کارگروه و اتاق فکر تخصصی در جهت بسته بندی و صادرات صنایع دستی برای کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی و تشکیل انجمن های علمی صنایع دستی و هنرهای سنتی از دیگر مواردی بود که مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صادر کنندگان صنایع دستی فارس بر آنها تأکید کرد. 
 
گزارش : زینب برزگر
خروج از نسخه موبایل