نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان بستری با این روش اضطراب کمتری میگیرند

به گزارش سیناپرس از فارس مطالعه ای با هدف مقایسه ای از دستگاه رگ یاب  و روش متداول رگ گیری بر اضطراب کودکان ۶-۳ سال در بخش داخلی اطفال بیمارستان نمازی با روش کار آزمایی بالینی تصادفی مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفت.

زهرا علیزاده پژوهشگر این طرح مطالعاتی گفت: نمونه ها شامل ۶۲ کودک ۶-۳ ساله بستری در بخش های داخلی کودکان بیمارستان نمازی   شیراز بودند پس از انتخاب به روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل تخصیص داده شدند.

دانشجوی دکترای دانشکده پرستاری تهران ادامه داد:کودکان گروه  مداخله به روش رگ گیری با دستگاه رگ یاب و کودکان گروه کنترل به شیوه متداول رگ گیری شدند و پاسخ های اضطرابی ۵ دقیقه قبل رگ گیری،حین رگ گیری و ۵ دقیقه بعد از رگ گیری توسط مقیاس اضطرابی yale-pas که شامل پنج آیتم فعالیت،صحبت کردن،بروز هیجانات،میزان تحریک پذیری و وابستگی به والدین اندازه گیری شد.

زهرا علیزاده افزود: داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل ،تی زوجی و آنالیز کوواریانس و در نرم افزار SPSS23 تجزیه و تحلیل شد و نمرات حاصل از اضطراب ۵ تا ۲۲ بود نمره ۵ به منظور نداشتن اضطراب و نمره ۲۲ به معنی شدیدترین اضطراب بود که گروه مداخله (همان کودکانی که با دستگاه رگ گیری،رگ گیری آن ها انجام شد) با نمره اضطراب ۱۳/۷۷ و گروه کنترل (همان کودکانی که با روش متداول رگ گیری، رگ گیری آن ها انجام شد) با نمره اضطراب ۱۸   بودند.

علیزاده با اشاره به اینکه اضطراب در کودکان فقط احساس ناخوشایندی و آزار دهنده نیست بلکه در رشد و تکامل ، روح و روان  آن ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد  افزود: استفاده از دستگاه رگ گیری در کودکان ۳ تا ۶ سال تاثیر مثبت دارد و می تواند به عنوان یک شیوه رگ گیری مناسب در بخش های داخلی کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.
براساس این گزارش تحقیقات پیش از این نشان میدهد: کودکان دختر اضطراب کمتری نسبت به پسران دارند و انحراف فکر باعث کاهش درد رگ گیری در کودکان می‌شود و دختران اضطراب  رگ گیری را با گریه کردن و پسران با پرخاشگری و مقاوت بروز می‌دهند و همچنین اضطراب رگیری باعث پاسخ های رفتاری کوتاه مدت و بلند مدت در کودکان می‌شود.

خروج از نسخه موبایل