نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کنفرانس ملی فیزیک ایران در مشهد آغاز به کار کرد

 دبیر کمیته علمی کنفرانس فیزیک ایران در این مراسم گفت: هزار و 263 مقاله در 9 شاخه فیزیک از جمله اپتیک و فوتونیک، فیزیک اتمی و مولکولی، نجوم و کیهان شناسی، نانو، ماده چگال تجربی، ماده چگال نظری، ذرات بنیادی، فیزیک هسته ای و فیزیک پلاسما به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است.

دکتر علیرضا مشفق افزود: از این تعداد 116 مقاله و معادل 9 درصد مقالات به صورت شفاهی و632 مقاله و معادل 50 درصد مقالات به صورت پوستر طی چهار روز برگزاری این کنفرانس ارائه می شود.
وی اظهار کرد: بیشترین تعداد مقالات با 120 مقاله در شاخه فیزیک هسته ای به این کنفرانس ارائه شده است که 101 مقاله آن به شکل پوستر ارائه می شود.
مشفق گفت: در این کنفرانس، سه کارگاه آموزشی با عنوان کارگاه آموزشی طرح کسب و کار، کارگاه آموزشی نظری و عملی AFM و کارگاه آموزشی روشهای فیزیک تجربی به همراه یک میزگرد با عنوان میزگرد ارتباط فیزیک با صنعت برگزار می شود.
وی افزود: این کنفرانس، میزبان پروفسور دایتر مایسنر از کشور اتریش نیز می باشد که در روز نخست کنفرانس به ارائه سخنرانی می پردازد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: اگر ابزار سنجش در علم فیزیک طراحی و ساخته نمی شد بسیاری از کشفیات علوم رخ نمی داد.
دکتر محمد کافی افزود: اگر این ابزار در علم فیزیک طراحی و ساخته نمی شد دانشمندان زیست شناسی و علوم مرتبط با کشاورزی چگونه می توانستند عمل فتوسنتز به عنوان حیاتی ترین فرمول هستی که انرژی خورشیدی را به انرژی شیمیایی تبدیل می کند درک کنند ؟

وی اظهار کرد: از ساده ترین ابزارهای معمول مانند دما سنج و فشارسنج تا پیچیده ترین ابزار رادیوگرافی و سونوگرافی با پیشرفت در علم فیزیک طراحی و ساخته شده است به نحوی که می توان ادعا کرد مادامی که فیزیکدانان به عرصه علم وارد نشدند پیشرفت شایانی در علم حاصل نشد.
کافی گفت: امروز جای تاسف دارد که ورودی های رشته فیزیک روز به روز از رتبه علمی پایین تری برخوردار می شوند و این امر در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان تهدید جدی تلقی شده و سعی شده است دانشجویان ممتاز کشور در این رشته در این دانشگاه بورسیه و جذب شوند.
وی افزود: تا سال گذشته بورسیه این دانشگاه فقط به ورودیهای رشته های مهندسی تعلق می گرفت اما اینک بورسیه ها را به تمام رشته ها تعمیم داده ایم.
وی گفت: اگر به علوم پایه توجه نشود نباید انتظار پیشرفت در سایر رشته ها و شاخه ها داشت. کنفرانس چهار روزه فیزیک ایران تا پنجم شهریور ماه در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل