نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شدت افزایش سطح آب دریا‌ها صد برابر می‌شود

به گزارش سیناپرس فارس ، کلودیا تبالدی، اقلیم‌پژوه وزارت نیروی ایالات متحده و سرپرست این پژوهش، می‌گوید که افزایش خفیف دمای زمین  می‌تواند پیامد‌های چشمگیری داشته باشد . طبق برآورد او و همکارانش افزایش دمای ۱.۵ یا ۲ سانتی‌گرادی نسبت به دوران پیشاصنعتی که نیم یا یک سانتی‌گراد بیشتر از میزان میانگین کنونی است، بر بسامد و دامنه چنین رویداد‌هایی «اثرات چشمگیری» خواهد گذاشت .

البته این محققان وجود عدم‌قطعیت‌هایی را نیز قبول دارند، زیرا در مدل‌سازی آن‌ها بین بهترین و بدترین وضعیت تفاوت زیادی وجود دارد. طبق یک پیش‌بینی اگر دما نیم درجه سانتی‌گراد جهش داشته باشد، در ۷۰ درصد مکان‌ها تغییر زیادی رخ نمی‌دهد، اما طبق پیش‌بینی دیگر اگر افزایش دما ۱.۵ درجه سانتی‌گراد باشد تا سال ۲۱۰۰ در ۹۹ درصد مکان‌ها تغییر شدیدی رخ می‌دهد .

به گفته نویسندگان این مقاله که در مجله تغییرات اقلیمی طبیعت منتشر شده است، باید در مورد اثرات خاص افزایش سطح آب دریا‌ها بر جوامع خاص مورد نظر تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

پیش از این تحقیق نیز هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (آی‌پی‌سی‌سی) سازمان ملل ماه قبل نخستین بخش گزارش تاریخی خود را منتشر کرده بود که در آن به روشنی آمده است انسان عامل بحران اقلیم است.

دکتر باب کوپ، نویسنده بخشی از این گزارش، می‌گوید: «هر چقدر هم سریع برای پایین آوردن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای دست به کار شویم تا اواسط این قرن احتمال دارد سطح دریا‌های جهان به طور متوسط حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر افزایش یابد.»

او افزود: «بعد از سال ۲۰۵۰ انتخاب‌هایی که اکنون داریم برای مقابله با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای انجام می‌دهیم اثرات فزاینده‌ای بر پیش‌بینی سطح آب دریا‌ها خواهد داشت.»

طبق برآورد این تحقیق، احتمال دارد تا پایان این قرن در حدود نیمی از هفت هزار و ۲۸۳ مکان بررسی شده، رخداد‌های منجر به افزایش شدید سطح آب دریا‌ها ۱۰۰ برابر شود .

مترجم: معین سامانیان
 

 

خروج از نسخه موبایل