نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سالروز ورود اسرای کربلا به سرزمین شام

حجت الاسلام و المسلمین دکتر پورعلی فرد استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سیناپرس به مناسبت فرارسیدن نخستین روز ماه صفر و سالگرد تاریخ ورود اسیران اهل بیت (ع) به شام، گفت:  دمشق و شام سی سال تحت نفوذ بنی امیه قرار داشت و اولین حکمران اسن سرزمین یزید بن ابی سفیان برادر معاویه بود که پس از وی معاویه ابن ابی سفیان در آنجا به قدرت رسید و حکومت خود را در زمان عمر و عثمان تحکیم نمود . وی شام و دمشق را کامل مطیع خود ساخت و در مقابل امام علی (ع) نیز ایستاد تا ضدیت وی با خاندان پیامبر (ص) آغاز شود . اهل شام در آن زمان مردمانی دنیا طلب با فهم پایین بودند که اطاعت کامل از معاویه داشتند . همین موضوع باعث شده بود تا اهل بیت (ع) علاوه بر سختی های جسمی و حبس ، ناگزیر به مواجه شدن با مردم جاهل باشند و این افراد با حب معاویه و بغض امام علی (ع) به تماشای ناموس اولیاء الله مشغول شوند .

حجت الاسلام دکتر پورعلی فرد افزود : قرائن و شواهد تاریخی نشان می دهد که هدف یزید از آوردن اسیران به شام که بیش از هزار و پانصد کیلومتر فاصله از کربلا دارد ، به شهادت رساندن آنان بود که این نیت پلید وی با خطبه های بلیغ امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در مسجد شام از بین رفت و با اعتراض سفیران خارجی ، مردم ، درباریان و … در مسجد مواجه شد . این خطبه های فصیح شرایط را عوض کرد و نه تنها باعث نجات زندگی اهل بیت (ع) شد بلکه معرفی اهل بیت (ع) در سرزمین شام را به دنبال داشت که اولین مجلس عزای امام حسین (ع) را حضرت زینب (س) با دیگر زنان اهل شام در آنجا برگزار نمودند . این حضور هفت یا هشت روزه ی اهل بیت (ع) در سرزمین شام حکومت یزید را به خطر انداخت و او خیلی سریع شرایط بازگشت را برای آنان مهیا نمود .

دکتر پورعلی فرد در پایان چنین از استاد خویش نقل کرد : خداوند حق را حمایت می کند و باطل به خودی خود محو می شود و نمونه ی آن سه ساله ی عزیز امام حسین (ع) که با شکوه در سوریه آرمیده و قبر معاویه در زیرزمین خانه ای متعفن شده است و هر کدام از سلاطین تاریخ قصد بازسازی این قبر را داشته اند سرنگون شده اند .

گزارش: معین سامانیان

خروج از نسخه موبایل