نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زندگی شما تحت تاثیر شخصیت همسرتان است

به گزارش سینا پرس فارس ، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه استراکلید انگلستان ، گروهی از دانشمندان حوزه روانشناسی دریافته اند که پنج عامل شخصیتی انسان تاثیر عمیقی بر شریک زندگی وی می گذارد و این اثرات در برخی از قسمت ها ثابت شده و در برخی دیگر ناشناخته مانده است

اخیرا یک مطالعه متاسنتزی نشان داده است که در هر فرد نسبت مستقیمی بین سلامتی بدن و 5 عامل بزرگ شخصیتی وجود دارد که از بین این پنج عامل خود آگاهی ، توافق و روان رنجوری نسبت به برونگرایی و گشودگی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند

در این تحقیق ۱۸۲ زوج عاشق (شرکت کنندهN=364، Mage=35.7) ارزیابی های خودسنجی را از پنج عامل بزرگ (TIPI)، رفتارهای سلامتی (GPHB)،خلق و خو (DASS-21) و کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF) تکمیل کردند . داده ها با استفاده از مدل وابستگی متقابل خود- شریک مورد تحلیل قرار گرفت و اثرات قوی از خودآگاهی شریک زندگی را بر کیفیت زندگی نشان داد.

تحلیل همبستگی اثرات معناداری از خودآگاهی شریک مذکر بر کیفیت زندگی مونث نشان داد.بعلاوه،سطوح بالاتر خوآگاهی مونث با رفتارهای سلامتی بهتر در شریک مذکرخود مرتبط بود . بدین معنا که عامل شخصیتی خودآگاهی بر روی زندگی همسرتان تاثیر مستقیم دارد و این عامل ظهور بیشتری در خانم ها دارد که اثر فوق العاده ای بر سلامت آقایان خواهد داشت .

با این وجود، تحلیل همبستگی هیچ اثر شریکی را برای گشودگی، برونگرایی، توافق یا پایداری هیجانی نشان نداد بنابراین چهار عامل باقی مانده تاثیر بسزایی در ارتباط زناشویی ندارند یا اینکه هنوز در تحقیقات نمایان نشده است .

مترجم: معین سامانیان

منبع :tarjomefa.com

خروج از نسخه موبایل