نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بی خوابی به افزایش پیامدهای کرونا می انجامد

به گزارش سیناپرس فارس، تحقیقاتی که در دانشگاه اوهایو انجام شده نشان می دهد که شمار قربانیان بی خوابی در پهنه کلان شهرها به سرعت رو به افزایش است و خواب اهالی متروپلیس رفته رفته کیفیت خود را از دست می دهد.
بسیاری از مردم پس از یک روز سخت به رختخواب می روند و انتظار دارند که خستگی های روزانه زمینه یک خواب راحت شبانه را برای شان به ارمغان بیاورد. اما سلسله عواملی سبب می شوند که این رویای شبانه محقق نشده و با کوله باری از خستگی مفرط شاهد طلوع آفتاب باشند.
تحقیقات محققان دانشگاه اوهایو در میان داوطلبانی که به بی خوابی های مزمن شبانه مبتلا هستند نشان می دهد که سلسله عواملی نظیر استرس های شدید در زندگی، از دست دادن یا تغییر شغل، مرگ عزیزان، طلاق، بیماری و عوارض برخی از داروها در زمره مهم ترین عواملی هستند که زمینه ساز بروز بی خوابی می شوند. البته در کلان شهرها آلودگی های محیطی نظیر نورها و سروصداهای شبانه هم به این موارد دامن زده و زمینه بی خوابی های مزمن را تقویت می کند.
به موازات این موارد، طبق تحقیقات به عمل آمده برخی از داروهای شیمیایی نظیر مسکن های سرماخوردگی، آلرژی، افسردگی، فشار خون بالا و آسم ممکن است در خواب شبانه اختلال ایجاد کنند.
از سوی دیگر نتایج تحقیق محققان در دانشگاه اوهایو نشان داده است بسیاری از مبتلایان کرونا که در بخش های ویژه بستری شده اند مبتلا به کم خوابی مزمن بوده و از استراحت شبانه مطلوبی برخوردار نیستند. به عبارتی، بی خوابی زمینه ابتلا به بیماری های کووید-19، حملات قلبی، اضافه وزن و ناراحتی های اعصاب و روان را تشدید می کند.
این دانشگاه در تحقیقات جداگانه ای تاثیر بی خوابی و گرایش به خودکشی را در میان جوانان و میانسالان بررسی کرده و هشدار می دهد که کار شبانه و عدم استراحت کافی در دوره های طولانی مدت برای جسم و روان بشر بسیار مخرب است و به ساکنین کلان شهرها توصیه می کند به این بیماری خاموش توجه بیشتری کرده و در درصدد درمان آن برآیند.
احساس خواب آلودگی در طول روز، خستگی های عمومی، تحریک پذیری و اختلال در تمرکز از نشانه های محرومیت از خواب مطلوب شبانه است.

مترجم: سعیدرضا امیرآبادی
منبع: https://www.newsinlevels.com/

خروج از نسخه موبایل