نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بحران گرمایش زمین جدی است

به گزارش سیناپرس فارس، کرولین گراملینگ، محقق حوزه زمین شناسی و جغرافیا در این زمینه می نویسد: استان خنان چین در اواسط ماه ژوییه سال جاری متحمل باران های سیل آسایی شد که خسارت های سنگینی بر جای گذاشت. در همین زمینه گزارش سازمان ملل متحد نشان می دهد که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت های انسان در حوزه تولید گازهای گلخانه ای با پیشامدهای شدید آب و هوایی نظیر آن چه در چین به وقوع پیوست، مرتبط است.

وی می افزاید: دانشمندان به طور دقیقی تغییرات آب و هوای زمین را زیر نظر دارند. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته در حال حاضر آثار تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان مشهود بوده و پیامدهای آن در زندگی انسان ها در حال تشدید است. تغییرات اقلیمی در حال حاضر همه مناطق کره زمین را تهدید می کند و آثار آن را می توان در گستره های جغرافیایی پراکنده ای مشاهده کرد. گاهی نتایج گرمایش زمین خود را به صورت خشکسالی و آتش سوزی در ایالات متحده نشان می دهد و گاه توده هایی از هوای گرم اروپا را در هم نوردیده و موجب جاری شدن سیلاب های ویرانگر در آسیا می شود.

این محقق حوزه زمین شناسی و جغرافیا در ادامه می افزاید: مطابق تحقیقات دانشمندان و شواهد علمی که در این زمینه وجود دارد، کره خاکی در چهار دهه اخیر گرم ترین دوران خود را از زمان انقلاب صنعتی به واسطه ازدیاد گازهای گلخانه ای تجربه کرده است. به همین دلیل دانشمندان راهکار حذف سوخت های چرخه کربن را مطرح کرده و امیدوارند تا سال 2050 انتشار کربن در سطح کره خاکی به صفر برسد و جو زمین اندکی متعادل گردد. با پیشگیری از روند گرمایش زمین و کنترل گازهای خانگی بسیاری از پدیده هایی نظیر خشکسالی، سیلاب های ویرانگر، هجوم توده های هوای گرم در مناطق سردسیری و چنین پدیده های ویرانگری سیر نزولی خواهد پیمود.
گزارش جدید سازمان ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی بر این نکته تاکید دارد که نژاد بشر فرصت چندانی برای پیشگیری از تشدید تغییرات جغرافیایی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای در اختیار ندارد.

پی نوشت: گازهای گلخانه ای مجموعه ای از گازهایی هستند که در لایه زیرین جو که آن را تروپوسفر می نامیم تجمع کرده و با جذب تابش مادون قرمز، متوسط دمای سطح زمین را به طور چشگیری افزایش داده و موجب پدیده های جغرافیایی ویرانگری می شوند.

منبع: science news
مترجم: سعیدرضا امیرآبادی

خروج از نسخه موبایل