نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اکسیری از کویر برای تثبیت گرد و غبار

علیرضا فیروزی، یکی از اعضای واحد پتاس در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در باره این محصول گفت: محلول SSR400پس از حذف نمک از شورابه کویر مرکزی به دست می آید. ترکیبات اصلی این محلول کلرید کلسیم، کلرید منیزیم است .هر دو این ترکیبات توانایی جذب رطوبت هوا را دارند؛ این ترکیبات زمانی که در معرض هوا قرار می گیرند رطوبت نسبی  بیش از30 درصد را جذب می کنند. در مواقعی که رطوبت نسبی کمتر از این حد باشد،این ترکیبات سرعت تبخیر را کاهش می دهند.

وی درباره مزایای این محلول افزود: این محلول می تواند از ایجاد گرد و غبار در اثر تردد وسایل نقلیه و بادهای شدید جلوگیری کند و توانایی تثبیت خاک جاده و تپه های ماسه بادی را دارد؛ مرطوب نگهداشتن خاک باعث افزایش کشش سطحی شده و استحکام بستر جاده در اثر تردد ماشین آلات افزایش می یابد بنابراین با استفاده از این محلول از ایجاد موج، دست انداز و چاله در اثر تردد وسایل نقلیه جلوگیری می شود و دفعات تیغ زدن های اجباری کاهش و اتلاف مصالح سطح جاده به حداقل می رسد.

وی به وجه تمایز این محلول نسبت به نمونه مشابه اشاره کرد و گفت: این محصول برخلاف نمونه های پلیمری و شیمیایی کاملا طبیعی و سازگار با محیط زیست هستند. هم اکنون تنها دو کشور کانادایی و آمریکایی سازنده چنین محصولی هستند. این محصول ضمن بومی بودن، قیمت کمتری نسبت به نمونه های مشابه خارجی دارد. کیفیت آن نیز با نمونه های مشابه خارجی کاملا برابری می کند.

وی درباره روش استفاده  از این محلول در جاده خاکی اظهار کرد: برای جلوگیری از گرد و غبار مسیرهای خاکی به سه روش می‌توان از این محلول استفاده کرد؛ هرچه نفوذ محلول در خاک بیشتر و یکنواخت باشد کارایی محلول افزایش می یابد.

وی بیان کرد: روش اول رقیق کردن محلول و استفاده از محلول 20 درصد به جای آب در هنگام زیر سازی جاده هاست. ادامه مراحل مشابه جاده سازی است. فقط در پایان، محلول به صورت روکش روی سطح جاده پاشیده می شود.

وی گفت: روش دوم برای جاده های خاکی که تردد در آن صورت می گیرد و زیر سازی برای آنها انجام نشده است استفاده می‌شود؛ برای نفوذ بهتر محلول در خاک باید سطح جاده تا عمق 6-7 سانتی متری شخم زده شود و پس از پاشیدن محلول، 20 درصد روی جاده سطح صاف شده و غلطک بخورد و در پایان به عنوان روکش از محلول اصلی استفاده شود.

وی بیان کرد: روش سوم استفاده از محلول به عنوان روکش جاده است که به دلیل نیاز نداشتن به تجهیزات خاص و همچنین هزینه پایین در اجرا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند این روش برای مسیر هایی که سطح آنها در اثر تردد مستحکم شده است و نفوذ محلول به خوبی انجام نمی شود مناسب نیست اما می توان با پاشیدن آب در چند مرحله بعد از استفاده از محلول از نفوذ حداکثری محلول در خاک اطمینان حاصل کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل