ثبت حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار فرهنگی و هنری در بستر فناوری بلاکچین بومی رونمایی می‌شود

به گزارش سیناپرس از شیراز، عباس جم زر رئیس بنیاد راهبری شبکه زر و رئیس هیأت مدیره مؤسسه فناوری هوشمند شبکه زر در نخستین کنفرانس بین المللی بلاکچین، رمز ارزها و اقتصاد جهانی که با محوریت باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو ایران، دانشگاه های برجسته کشور، حضور نخبگان و متخصصان برگزار می شود در پنل تخصصی «بلاکچین و حقوق مالکیت فکری» سخنرانی و از زیرساخت و سامانه بومی ثبت حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار علمی، فرهنگی و هنری در بستر فناوری بلاکچین رونمایی می کند.
عباس جم زر در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با تشریح این سامانه به مزایا و مشخصات آن پرداخت و اظهار کرد: این سامانه هوشمند مبتنی بر فناوری نوین زنجیره بلوک به سفارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط مؤسسه فناوری هوشمند شبکه زر پیاده سازی گردیده است و هنرمندان، نویسندگان و هر شخصی که از فکر، ایده و ابتکار خودش آثاری به وجود می آورد می تواند با ثبت هرگونه آثار فرهنگی و هنری متعلق به خود شناسه یکتا دریافت نماید.
وی افزود: مالکیت این آثار در سامانه بین المللی مبتنی بر فناوری بومی بلاکچین به نام صاحب آن ثبت و نگهداری خواهد شد و استفاده و بازنشر آنها تنها با درج این شناسه امکان پذیر خواهد بود و حق استفاده مالی و کاربردی از اثر ثبت شده و ارزش تجاری آن نیز با صاحب آن اثر می‌باشد.
رئیس بنیاد راهبری شبکه زر اظهار داشت: فناوری "بلاک‌چین (Blockchain) برخلاف آن چیزی که اغلب تصور می‌شود، تنها برای استفاده در سیستم بانکداری نیست، بلکه کل دنیای فناوری و به خصوص بخش تولید هوشمند را نیز دستخوش تغییر اساسی خواهد کرد.این فناوری می‌تواند امکان انتقال مطمئن و معتبر داده‌ها و همچنین یک شبکه قابل ردیابی ناگسستنی را فراهم کند که این ویژگی‌ها تنها برای امور بانکی نیست.
به گفته جم زر، با توجه به پیشرفت روز افزون ارزهای دیجیتال و استفاده آن ها از قابلیت های بسیار زیاد تکنولوژی بلاک چین به عنوان سیستمی غیرمتمرکز با امنیت بالا آشنایی بیشتر با این تکنولوژی یکی از اصول و مفاهیم پایه برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و بهره وری از آن ها می باشد؛ علاوه بر این با آشنایی بیشتر با بلاک چین افراد و شرکت ها می توانند ارز دیجیتال خود را ایجاد کنند، پس بسیار واضح است که درک درست فناوری زنجیره بلوک و کاربردهای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به عنوان پدیده ای اثرگذار نباید نادیده گرفته بشود.

این کارآفرین حوزه ارز دیچیتال، مزیت های ایجاد و تقویت زنجیره بلوکی را مورد توجه قرار داد لذا شفافیت و غیرقابل تغییر بودن اطلاعات را اولین آن دانست و گفت: اطلاعات روی بلاک چین قابلیت دیده شدن توسط همه افراد را دارند، بنابراین هرگونه تغییر روی بلاک چین توسط شبکه قابل مشاهده است.
بنابه گفته رئیس بنیاد راهبری شبکه زر، امنیت بسیار بالای بلاک چین یکی دیگر از مزیت های زنجیره بلوکی است و با استفاده از کدهای هش، الگوریتم گواهی اثبات کار و شبکه توزیع شده همتا به همتا بلاک چین بسیار امن است، به طوریکه تقریبا هک کردن آن غیرممکن است.
وی ادامه داد: سرعت بالاتر و هزینه های کمتر از دیگر مزیت های آن است که برای انجام تراکنش های برون مرزی در حالت عادی نیاز به واسطه های مانند بانک می باشد و ممکن است این عملیات چندین روز به طول بینجامد و هزینه زا باشد اما با استفاده از تکنولوژی بلاک چین می شود این فرآیند را با سرعت بالاتر و هزینه های بسیار کمتر انجام داد.
ثبت اطلاعات و داده های تاریخی و اطلاعات جدید در کنار هم و در یک مکان، خدمات رسانی بیست و چهار ساعته، دادن قدرت اختیار به کاربران، غیرمتمرکز بودن از مزیت های ایجاد زنجیره های بلوکی است که مدیرشبکه زر به آن اشاره کرد.
رئیس بنیاد راهبری شبکه زر از کلیه فعالان حوزه رسانه، فرهیختگان، هنرمندان و متخصصان و صاحبنظران در زمینه فناوری بلاکچین دعوت به عمل آورد که در این کنفرانس ارزشمند شرکت نمایند.
لازم به ذکر است نخستین کنفرانس بین المللی بلاکچین، رمز ارزها و اقتصاد جهانی در روز جمعه 15 مردادماه سالجاری از ساعت 10 صبح تا 18 به صورت مجازی برگزار می گردد و به کلیه شرکت کنندگان گواهینامه بین المللی یونسکو اعطاء می گردد. ثبت نام در کنفرانس برای اعضاء شبکه زر و با درج کد zar از طریق سامانه https://zarnetwork.com/un رایگان خواهد بود.

گزارش از حمیدرضا ثابت نسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا