نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افتتاح مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز

به گزارش سیناپرس از شیراز، محمدمهدی آجیلیان، مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز امروز ۲۲ تیرماه در مراسم افتتاح مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی این دانشگاه که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد  ضرورت نوآوری در علوم انسانی- اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش نیازهای جامعه به حضور مؤثرتر فعالان حوزه‌ علوم انسانی، اجتماعی و مدیریتی و لزوم توجه به کارآفرینی و ارزش‌آفرینی در دانشگاه‌ها در حوزه‌ علوم انسانی، اجتماعی و مدیریت از جمله این ضرورت‌ها هستند.

آجیلیان ضرورت توجه به اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان، ضرورت توجه به نگاه‌های میان‌رشته‌ای جهت انجام اقدامات مؤثر و جدی و ضرورت توجه به فناوری‌های نوین و نوآوری‌های عملیاتی و به‌کارگیری آن در کارکردهای سنتی  را در این عرصه مهم و اساسی عنوان کرد.

وی بیان کرد: اکثر مشکلات کشور از جنس علوم اجتماعی- انسانی و اقتصادی است، حتی بخش اقتصادی آن از جنس علوم فنی نیست یعنی ما در تولید مشکل نداریم بلکه مشکل اصلی صنعت نیز از جنس مدیریتی و علوم انسانی است؛ با وجود پیشرفت و توسعه بسیار زیاد کشور، مردم احساس خوبی ندارند و  استرس و افسردگی در جامعه بسیار شایع شده است. این نشان می‌دهند که ما به چیزی بیش از یک پژوهش نیاز داریم، ما به یک کنشگری جمعی، عالمانه و نوآورانه نیاز داریم.

بنا به گفته مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز، یکی از راهکارها این است که یک زیست بوم نوآوری در علوم انسانی، اجتماعی و مدیریتی ایجاد کنیم. یعنی مسئله را خوب بشناسیم، سپس پژوهش کنیم و برایش راهکارهای عملیاتی و واقعی پیدا کنیم و  در آخر این راهکارهای عملیاتی را در یک زیست بوم نوآوری تبدیل به نوآوری و کارآفرینی کنیم.

آجیلیان در ادامه به تشریح ابعاد زیست بوم نوآوری در علوم انسانی پرداخت و گفت: نخست مفهوم‌سازی مناسب است.  نوآوری در علوم انسانی چیست؟ ارزش‌آفرینی در علوم انسانی، اجتماعی، مدیریتی به چه معناست؟ تجاری‌سازی در حوزه‌ علوم انسانی چیست؟

این مقام مسئول دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و توسعه‌ همکاری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی علوم انسانی؛ مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک‌ها؛ رویدادها و شتاب‌دهنده‌ها،  ایجاد فضای نوآورانه با برگزاری رویدادها در دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی جهت رشد و گسترش نوآفرین‌های علوم انسانی را از دیگر ابعاد زیست بوم نوآوری دانست و گفت: شتاب‌دهنده‌ها امکان توسعه‌ کسب و کارها در مراحل اولیه را می‌دهند.

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز همچنین نهادهای تأمین مالی را از دیگر ابعاد زیست بوم فناوری برشمرد و گفت: احتیاج به تسهیلات ارزان و سرمایه‌گذاری جمعی داریم.

وی با تصریح اینکه تأمین‌کننده‌های خدمات کسب و کار هم از ابعاد دیگر این قضیه هستند، گفت: کسانی که می‌توانند تیم‌هایی که تشکیل می‌شودن را توانمندسازی کنند و خدمات مشاوره‌ای بدهند تا آن‌ها بتوانند پیشرفت کنند.

آجیلیان استارت‌آپ‌ها و نوآفرین­های این حوزه و دستگاه حاکمیتی سیاست‌گذار و تسهیل‌گر را از دیگر ابعاد حوزه مذکور دانست و گفت: باید حاکمیت به بهره‌مندی از این ظرفیت آگاه شود و دانش را در حوزه‌ علوم انسانی، اجتماعی و مدیریتی به رسمیت بشناسد.

خروج از نسخه موبایل