نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آموزش‌ و نگهداری سگ‌های جستجوگر

به گزارش سیناپرس از شیراز، در گوشه‌ای از شهر شیراز، هلال احمر استان فارس در مرکز آموزش‌ و نگهداری سگ‌های جستجوگر، سگ‌هایی تربیت می‌کند که در بهبوهه حوادث، آنجا که انسان‌ها دلخوشند به یافتن ردی از کسی در زیر آوار، لحظه‌های واقعی مرگ و زندگی، آنجا که انسان از عمل می‌ماند، این سگ‌ها به معجزه‌گر تبدیل می شوند.

انواع مختلف سگ های جستجو و نجات
برای تبدیل شدن سگ به یکی از سگ های جستجو و نجات مورد تائید، سگ و مربی آن‌ها باید به طور مفصل گاهی برای سالها آموزش ببینند. بعلاوه از آنجا که موقعیت‌های متفاوت نجات نیازمند مهارت‌های متفاوتی نیز هست.لازم است تا سگ‌ها شرایط نجات چندگانه را بیاموزند. از جمله:

بو کردن هوا :
در این مهارت به سگ‌ها آموزش داده می‌شود تا به بوی انسان که در هوا وجود دارد پی ببرند. همچنین آموزش می‌بینند تا بر روی مخروط بو که بو در آنجا غلیظ تر است تمرکز کنند. سگ‌های ردیاب بو در هوا اغلب برای یافتن افرادی که در یک ناحیه‌ی بزرگ گم شده‌اند استفاده می‌شود.

 

ردیابی :
یک سگ ردیاب معمولا اثر ذرات مانند سلول‌های پوست یا بافت که از شخصی در حال گذر باقی مانده است را ردیابی می‌کنند.این ذرات معمولا در نزدیکی زمین یافت میشوند در نتیجه این نوع سگ ردیاب زمین را بو می‌کشد.

سگ‌های ردیاب (اغلب بلادهوندها) معمولا میتوانند بین بوهای مختلف تمایز قائل شوند. در نتیجه می‌توان لباس شخصی را برای بو کردن به او داد و سپس او را به ناحیه‌ای که شخص آخرین بار در آنجا مشاهده شده برد و اجازه داد تا ردیابی کند.

مسیر یابی :
سگ مسیر یاب شبیه به سگ ردیاب است که می‌تواند مسیر یک فرد را ردیابی کند. اگرچه سگ‌های مسیر یاب را می‌توان برای پیدا کردن بوی شخصی استفاده کرد که هیچ نشانه یا لباسی از او در دسترس نداریم. (مثل مواقعی که شخصی مرتکب جرم شده و گریخته است)

سگ های جستجو و نجات ممکن است به طور خاص آموزش ببینند که جسد را در آب تشخیص دهند یا بوی انسان‌هایی که در زیر یا درون برف مدفون شده‌اند را متوجه بشوند.(سگ‌های بهمن)

سایر سگ ها در جستجوی صحنه‌ی فجایع مانند گردبادها، زمین لرزه‌ها، انفجارها و… تمرکز می‌کنند و برای یافتن بوی انسان در سازه‌های فرو ریخته آموزش می‌بینند. این سگها قادر به ادامه‌ی کار حتی در فضاهای محدود و سطوح ناپایدار هستند.

 

گزارش تصویری از احمدرضا مداح

خروج از نسخه موبایل