نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری مشترک دادگستری فارس با مراکز دانشگاهی و حوزوی

به گزارش سیناپرس از شیراز، به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، نشست های هم اندیشی رئیس کل دادگستری استان فارس و مسئولان قضایی استان با مدیران و معاونین حوزه علمیه خواهران و برادران استان فارس، نخبگان و فرهیختگان علمی، رؤسای دانشگاه ها و اساتید علم حقوق، روان شناسی و جامعه شناسی از سوی معاونت منابع انسانی و فرهنگی دادگستری استان فارس برگزار و تفاهم نامه های همکاری علمی و پژوهشی جداگانه ای میان دادگستری فارس با مدیریت حوزه علمیه استان، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور منعقد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس در جمع مدیران و معاونین حوزه های علمیه برادران و خواهران سراسر استان فارس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدا 7 تیر و در رأس آن شهید آیت الله بهشتی تصریح کرد: فعالیت هایی علمی، فرهنگی و اخلاقی صورت گرفته از سوی طلاب حوزه های علمیه قابل تقدیر است چراکه اقدامات مؤثری از سوی حوزه های علمیه در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه عمده قوانین ما برگرفته از فقه اسلامی است، گفت: باید سند تحول قوه قضائیه در اختیار طلاب علوم دینی و روحانیون حوزه های علمیه برادران و خواهران قرار گیرد چرا که با نظرات و پیشنهادات این قشر فرهیخته بی تردید سند تحول قوه قضائیه پربارتر و کامل تر خواهد شد.
نماینده عالی قوه قضائیه در فارس به موضوع برخورد با معضلات فرهنگی کلان شهر شیراز نیز اشاره کرد و گفت: برای برخورد با مظاهر علنی فساد در سومین حرم اهل البیت(ع) در ایران اسلامی، لازم است زمینه مشارکت عمومی از سوی همه مسئولان فراهم و این موضوع تبدیل به یک مطالبه عمومی از سوی مؤمنین شهر شیراز شود و در این راستا اقدامات و فعالیت های فرهنگی از سوی روحانیت نیز ضروری است.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین در هم اندیشی با وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضائیه و همچنین اساتید دانشگاه نیز با اشاره به  تأکید ریاست قوه قضائیه به این امر که قوه قضائیه باید به صورت علمی اداره شود، گفت: برای محقق شدن این امر لازم است از ظرفیت اساتید و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه بهره مند شویم.

این مقام مسئول بر اهمیت نقش سازنده اساتید دانشگاه در کمک به پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: اساتید دانشگاه با تعامل و همکاری با معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان به موضوع 10 جرم اول و خواسته استان ورود کنند و در این راستا اساتید دانشگاه ها می توانند پایان نامه های دانشجویی را به سمت شناسایی آسیب های  اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سوق دهند.

وی با اشاره به اینکه ریاست قوه قضائیه  9 ویژگی را برای سال 1404  قوه قضائیه تعریف کرده که باید تا 4 سال آینده این ویژگی ها محقق شود، تصریح کرد: این 9 ویژگی جز با همت مسئولان قضایی و کمک مجامع علمی و دانشگاهی محقق نخواهد شد.

موسوی در ادامه جلسه هم اندیشی علمی و پژوهشی مسئولان قضایی فارس با اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری نظارت کارآمد و مؤثر ، برخورداری از منابع انسانی شایسته، عدالت گستر بودن، فعال بودن در تأمین بهداشت عمومی، پاسداری از حقوق جامعه، در دسترس بودن و مورد اعتماد بودن، روزآمد بودن وکارآمد بودن را برخی از ویژگی هایی مهم برنامه ریزی در جهت اجرای سند تحول خواند و بیان داشت: دستگاه قضا باید با تعامل مناسب با نخبگان حوزه و دانشگاه  تا سال 1404 این اهداف را عملی سازد.

ارسلان اشرافی، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه امروز قوه قضائیه در رأس، مدیران ستاد و بدنه اجرایی از وجود روحانیت معظم بهره مند است، گفت: روحانیون افتخار دستگاه قضایی هستند و روحانیون شاغل در دستگاه قضا الگویی مناسب برای سایر همکاران محسوب می شوند و بدین منظور با یاری مدیریت حوزه های علمیه و مکاتبه با ستاد قوه قضائیه زمینه جذب طلاب نخبه علوم دینی در حوزه های علمیه برای امر قضاوت فراهم شود.

وی به موضوع تفاهم نامه مشترک همکاری و تعامل بیشتر میان دادگستری استان فارس با حوزه های علمیه خواهران و برادران سراسر استان فارس و دانشگاه های شیراز اشاره کرد و گفت: همکاری های آموزشی و بهره گیری از ظرفیت های این نهاد ها برای تدریس، همکاری های علمی و پژوهشی، همکاری و شرکت در جلسات نقد و تحلیل رأی، برگزاری همایش های مشترک، مشارکت در هیئت های صلح و سازش در مساجد با همکاری روحانیت برخی از موضوعات پیشنهادی است.

اشرافی در ادامه به برخی از همکاری های متقابل معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس با حوزه های علمیه در قالب این تفاهم نامه مشترک همکاری اشاره کرد و گفت:  فراهم کردن زمینه کارورزی طلاب در مراجع قضایی، تدریس قضات دادگستری در زمینه حقوق عملی در حوزه های علمیه، آموزش بسیج طلاب همراه با معرفی نامه سپاه فجر استان و اعطای کارت ضابطین دادگستری به آنان و همچنین تشکیل کارگروه مشترک پژوهشی، آموزشی و فرهنگی برخی از تعاملات دو سویه است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری فارس در جلسه هم اندیشی علمی و پژوهشی مسئولان قضای فارس با اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری و انعقاد سند همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور نیز گفت: یکی از برنامه های اساسی در جریان این نشست های علمی ـ آموزشی نقد و تحلیل رأی و بهره برداری از دانش، تجربه و توانایی اساتید علمی دانشگاه ها است.

یادآور می شود، در پایان جلسات هم اندیشی مدیران و مسئولان قضایی استان فارس با حوزه های علمیه استان فارس و همچنین  دانشگاه های آزاد و پیام نور شیراز تفاهم نامه های جداگانه همکاری علمی  و پژوهشی منعقد و به امضاء مسئولان رسید.

خروج از نسخه موبایل