نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت توسعه بازار فروش محصولات مشاغل خانگی در فضای مجازی

به گزارش سینا پرس از شیراز، نشست هم‌اندیشی «چالش‌ها و ارائه راهکارهای رفع مشکلات فروش مجازی محصولات طرح ملی مشاغل خانگی فارس» امروز، 5 تیرماه با حضور رئیس جهاددانشگاهی فارس و مدیرعامل شرکت چیگل برگزار شد که در آن بر لزوم ارتقای دانش دیجیتالی متقاضیان مشاغل خانگی تأکید شد.

مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس در این جلسه گفت: از زمان آغاز فعالیت سایت چیگل در بخش فروش مجازی محصولات طرح ملی مشاغل خانگی فارس تاکنون، بهره برداری لازم انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ایراداتی در این باره به سایت متبوع وارد است، افزود: اگرچه این پلتفرم ظرفیت خوبی است اما زمانی این مهم به بهره برداری و بالفعل خواهد رسید که خود را به جامعه بشناساند.

بابایی با تصریح اینکه بخشی از این ایراد و عدم بهره‌وری مطلوب، متوجه فروشنده‌ها و بخشی هم به خدمات سایت و فروش است، گفت: سایت‌هایی در این حوزه فعال هستند و تبلیغات گسترده‌ای هم کرده‌اند، چرا که درآمدزایی خوبی دارد و بازخوردهای مثبتی هم داشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس همچنین گفت: از آنجا که واحدهای جهاددانشگاهی در حوزه اجرایی کار می‌کنند، اشراف کاملی بر مشکلات دارند و چنین جلسات هم‌اندیشی می‌تواند به حل مشکلات موجود با هماهنگی معاونت آموزشی جهاددانشگاهی کمک کند.

 

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا فروش مجازی افزایش یافت، به گونه‌ای که مردم بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و سواد رسانه‌ای، محصولات مورد نظر را سفارش می‌دهند، تأکید کرد: در حوزه فروش محصولات مشاغل خانگی هم باید کار مشابه این موضوع انجام شود.

بابایی همچنین با تصریح اینکه متأسفانه بسیاری از تولید کننده‌های ما صرفا تولید کننده هستند و آشنایی چندانی با بازار ندارند و از ظرفیت سایت استفاده نمی‌کنند، گفت: اگر قرار است جهاددانشگاهی با شرکت چیگر کار کند باید یک متولی مشخص تعریف شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس خواستار نگاه سازمانی به موضوع فروش محصولات کسب و کار مربوط به مشاغل خانگی شد و گفت: سایت‌های معتبری که مورد اعتماد مردم برای خرید محصولات ارزشمند کم داریم در حالی که مردم امروز به فروش مجازی عادت کرده‌اند و لذا باید بازار فروش محصولات طرح ملی مشاغل خانگی در فارس از طریق مجازی را توسعه داد.

وی تأکید کرد: در راستای حل موانع و مشکلات موجود در بخش فروش مجازی محصولات طرح ملی مشاغل خانگی در فارس باید یک ساختار مشخص با متولی معین با توجه به کاهش توانایی شرکت‌ها و متفاوت بودن جنس مشاغل خانگی با دیگر حوزه‌های کسب و کار ارائه شود. در این راستا نیز مقرر شده که شرکت چیگل پیشنهاد خود را به جهاددانشگاهی ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس خبرگزاری سیناپرس شعبه فارس همچنین ادامه داد: جهاددانشگاهی به جز فعالیت در کسب و کارهای مربوط به مشاغل خانگی با راه‌اندازی پارک صنایع نرم فرهنگی در حوزه ایجاد اشتغال نیز ورود کرده است.

بابایی هدف از راه‌اندازی این پارک را توسعه بازارهای صنایع دستی و فرهنگی دانست و گفت: با توجه به وجود این پارک و لزوم توسعه فعالیت‌های فرهنگی، مقرر شده جهاددانشگاهی فارس همکاری جداگانه‌ای با شرکت چیگل پس از برگزاری جلسات کارشناسی تخصصی و نهایتا انعقاد تفاهم‌نامه، نیز داشته باشد.

 

فرزانه دانشمند، مدیرعامل شرکت چیگل نیز در این جلسه با اشاره به همکاری سه ساله این شرکت با سازمان تجاری سازی جهاددانشگاهی کشور، گفت: در پلتفرم چیگل که بحث فروش کالای ایرانی است خود ما به عنوان یک مجموعه دانش بنیان قلب نواوری مان این است که این پلتفرم چند ارزی و چند فرهنگی باشد و برای اولین بار دغدغه خود را به عنوان یک کسب و کار خصوصی، ترویج حمایت از کالای ایرانی در داخل و خارج از کشور قرار دادیم.

وی افزود: پروژه بزرگی بود و به دلیل اینکه مقرر شده بود صفر تا صد آن را با اتکا به توان خودمان پیش ببریم، به لحاظ نرم افزاری با پیچیدگی‌های زیادی برخوردیم.

دانشمند، چرایی کم رنگ بودن این پلتفرم در مارکت‌ها را صرف زمان زیاد برای طراحی و تدوین نهایی ذکر کرد و گفت: نگاه ما یک کسب و کار بلند مدت است به همین دلیل دسته بندی‌های مختلف کسب و کار روی چیگل از گروه تولیدی انتخاب گرفته تا شرکت‌های دانش بنیان ارائه دهنده خدمات پزشکی، وجود دارند.

مدیرعامل شرکت چیگل ادامه داد: پس از اطلاع از حضور فعال جهاددانشگاهی در حوزه کسب و کارهای خانگی، رایزنی‌هایی انجام شد و فعالیت را آغاز کردیم اما کار در یک جایی متوقف شده است و در این راستا عارضه یابی از آغاز فعالیت این پلتفرم(سایت فروش مجازی محصولات طرح ملی مشاغل خانگی در فارس) تاکنون را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: حدود ٦٠٠ کسب و کار خانگی در قالب این پروژه از استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه تحت پوشش قرار گرفته‌اند و چندین جلسه آموزشی آنلاین با این استان‌ها برگزار شده است.

دانشمند تصریح کرد: در حالی که از استراتژی‌های مارکت ما، ثبت نام متقاضیان توسط پیشران‌هاست اما در بخش اطلاع رسانی اولیه به واسطه پیشران‌ها با مشکل مواجه هستیم.

 

مدیرعامل شرکت چیگل همچنین خواستار افزایش ارتقای سواد دیجیتال متقاضیان شد و گفت: جهاددانشگاهی توان و ظرفیت آموزش به متقاضیان کسب و کار مشاغل خانگی را دارد؛ مشکل ما در دو لایه تولید کنندگان در بخش ادبیات مشتری مداری و داشتن سواد دیجیتال و دیگری در بخش پیشران است که کاربرد مشخص و تعریف شده‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه در فروش آنلاین چیگل در مجموع موفق هستیم اما آنچه که هر روز کم رنگ می‌شود حوزه کسب و کار خانگی است، پیشنهاد داد که کسب و کارهای خانگی به صنعت آی تی مجهز شوند.

اکبر زاهدیان‌نژاد، مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه معمولا متقاضیان کسب و کار مشاغل خانگی در اطراف شیراز و سایر شهرستان‌های استان سکونت دارند و از دانش کمتری در بخش دیجیتال و آی تی برخوردارند، گفت: ارائه آموزش‌های لازم و ارتقای سواد رسانه‌ای آنها، امری زمان بر است و باید دنبال راهکار باشیم.

وی با بیان اینکه نداشتن دانش کافی مانع از گستردگی فروش محصولات مشاغل خانگی شده است، گفت: با افزایش تعداد پیشران‌ها و تعداد متقاضیان حضور در طرح مشاغل خانگی، طبیعتا تعداد کمی این افراد بیشتر می‌شود و باید تلاش کنیم وضعیت از نظر کیفی هم ارتقا یابد.

 

مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی استان فارس ادامه داد: اگر چه افرادی توانمند به ویژه در بخش‌های جنوبی به عنوان پیشران داریم که برند هم ثبت کرده‌اند و محصولات خوبی هم دارند اما تمایلی به فروش مجازی به دلیل نداشتن سواد کافی در این باره یا دیگر مسائل ندارند.

خروج از نسخه موبایل