نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هوش مصنوعی وقوع زلزله را هشدار می دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از لایو ساینس، یک سیستم هشدار زود هنگام زلزله که از هوش مصنوعی (AI) برای پیش بینی نحوه حرکت زمین در حین زلزله استفاده می کند، می تواند چندین ثانیه قبل از رسیدن لرزش، وقوع زلزله را هشدار دهد.

سیستم مشابهی که از قدرت محاسبه سنتی استفاده می کند در ایالات متحده وجود دارد که هشداردهنده لرزه نام دارد.

این دستگاه با تشخیص اولین امواج حرکت زمین لرزه که امواج P نامیده می شوند، کار می کند سپس زمان رسیدن مجموعه ای از امواج  با بیشترین لرزش را به سمت زمین محاسبه می کند.

سیستم جدید در حال توسعه DeepShake  (لرزه عمیق) نام دارد که می تواند پس از شروع اولین لرزه  هشدار چند ثانیه ای در مورد لرزش قریب الوقوع ایجاد کند.

DeepShake از یک شبکه عمیق عصبی استفاده می کند که از سیستم الگو برداری هوش مصنوعی، برای شناسایی الگوهای زلزله در گذشته به منظور پیش بینی نحوه حرکت لرزش های جدید درآینده استفاده می کند.

این الگو می تواند منجر به پردازش سریع تر و تعمیم پذیری آسان تر در مناطق مختلف زلزله خیز شود.

آوی داتا، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق در دانشگاه استنفورد می گوید: هنگامی که ما این پروژه را آغاز کردیم، هدف ما غلبه بر معادلات پیش بینی حرکت زمین بود که در حال حاضر استفاده می شود، آن ها بسیار کند هستند و شما به ابر رایانه هایی نیازمند هستید که پردازش آن ها ممکن است چند دقیقه و چند ساعت طول بکشد.

در مقابل اگر مدل DeepShake 25 را با یک GPU تحقیقاتی (واحد پردازش گرافیک) اجرا کنیم پردازش حدود 1/6 میلی ثانیه زمان می برد.
در جلسه انجمن لرزه نگاری آمریکا، داتا و همکارانش، نتایج خود را پس از آموزش DeepShake برای پیش بینی زمین لرزه در نزدیکی ریج کرست، کالیفرنیا گزارش دادند.

ریج کرست منطقه ای زلزله خیز است که درسال 2019 زمین لرزه ای به بزرگی 1/7 ریشتر آن را لرزاند.

تیم محقق از این داده ها برای آموزش دستگاه استفاده کردند. محققان این شبکه را به طریقی برنامه ریزی کردند تا به زلزله های بزرگ تر دنباله ای، وزن بیشتری اختصاص دهد و بتواند به عنوان یک سیستم هشدار زود هنگام عملکرد بهتری داشته باشد و واکنش سریع تری نسبت به آن ها نشان دهد.

علی رغم اینکه هیچ خبری از محل یا نوع زمین لرزه به DeepShake داده نشده است، این دستگاه قادر به ثبت لرزش در سایر ایستگاه های لرزه نگاری بین 3 تا 13 ثانیه قبل از وقوع آن خواهد بود.

محققان این سیستم را رقیب ShakeAlert نمی دانند در عوض آن ها این فناوری DeepShake را مکمل دستگاه ShakeAlert می دانند.
 

مترجم: هاجر غفاری

خروج از نسخه موبایل