مسجد شعیا، اولین مسجد جامع اصفهان در دل امامزاده

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، امین نصر راهنمای بین المللی گردشگری و مدیر ایرانگردی یکی از آژانس های اصفهان در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار داشت: مسجد شعیا، اولین مسجد جامع اصفهان است که در کنار امامزاده اسماعیل ساخته شده، شعیا یکی از پیامبران یهودی بوده که در این مسجد دفن شده.

نصر افزود: اصفهان قدیم دارای دو محله بود که در یکی از آن ها یهودی ها سکونت داشتند، در واقع تاریخ اصفهان قدیم نقش یهودیان در این شهر را بسیار نشان داده و به همین منظور تعدادی از پیامبران این دین در جاهای مختلف اصفهان دفن شده اند.

این راهنمای بین المللی گردشگری ادامه داد: در کتیبه ای از این مسجد آمده است که مسجد شعیا اولین مسجد بزرگی است که در این شهر ساخته شده، البته کلمه کبیر را در کتیبه می توان به عنوان جامع هم معنا کرد، جالب است بدانید مسجد جامع یعنی مسجدی که در آن مدرسه نیز وجود داشته است، مدرسه این مسجد در سال های قبل نیز توسط پادشاهان مرمت شده، اما در حال حاضر تنها فقط یک مناره از این مسجد باقی مانده است.

نصر اذعان کرد: امامزاده اسماعیل از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است، مقبره شیعا در زمان خلافت امام علی (ع) تبدیل به مسجد جامع شیعا شده، ساخت بنای کنونی این مسجد و امامزاده از زمان شاه عباس اول شروع شد، زیرا مذهب شیعه از زمان صفویه وارد اصفهان شد و به عنوان دین رسمی مردم اعلام شده است، شاه عباس صفوی بسیار به امامزاده ها اهمیت می داد و مقبره یکی از امامزاده های که به دست این پادشاه مرمت شد، امامزاده اسماعیل، در جوار مسجد شعیا بوده است.

این مدیر ایرانگردی اشاره داشت: کتیبه ای در ورودی امامزاده نصب شده است که دقیقا روبروی امامزاده جعفر قرار دارد، در کتیبه ورودی زمان ساخت بنای امامزاده سال 1041 قید شده که در آن زمان شاه صفوی پادشاه بوده است.

نصر گفت: در این مسجد و امامزاده دو عدد سنگ آب وجود دارد که زیبایی دو چندانی به این مجموعه داده است، سقف این بنا تزیئناتی دارد که چشم همه بینندگان را به خود جلب می کند، معماری و تزئینات این بنا مجموعه ای از عهد سلجوقی و صفوی است.

وی افزود: در آن زمان ظل السلطان به تخریب مکان های تاریخی اصفهان مشغول بود، اما برای تخریب مکان ها به سمت اماکن مذهبی نمی رفت و علت تخریب نشدن این مکان نیز همین موضوع بوده است.

نصر ادامه داد: مجموعه امامزاده اسماعیل و مسجد شیعا در کنار رواق، سردر و گنبد بزرگ آجری از نوع چهار سوهای اصفهان، همه در کنار هم باعث می شود بازدید کنندگان زیادی این مکان را انتخاب کنند.

وی در پایان اشاره داشت: این مسجد و امامزاده در حاشیه شرقی خیابان هاتف، یکی از محله های قدیمی شهر اصفهان واقع شده، محله ای که در آن بناهای تاریخی مذهبی زیادی ساخته شده است و در حال حاضر برای بازدید گردشگران خود نمایی می کند.

 

گزارش و عکس: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا