کشف مروارید ۶ هزار و ۷۰۰ ساله در قطر

به گزارش سیناپرس، کاوش های باستان شناسی به سرپرستی دکتر فرهان ساکال، رئیس مدیریت محوطه های تاریخی، حفاری و موزه‌های قطر موفق به کشف یکی از  قدیمی ‌ترین مهره مروارید های طبیعی شناخته شده در جهان شدند که مربوط به اولین سکونت‌ گاه‌ های انسانی در این شبه جزیره است.

مدیریت محوطه های تاریخی، حفاری و موزه‌های قطر در بیانیه ای در روز چهارشنبه گفت که این کشف تاریخی مربوط به ۴ هزار و ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در داخل گوری در وادی الدبایان، یکی از قدیمی ترین مکان های دوران نوسنگی کشور قطر به دست آمد.

فیصل عبدالله النعیمی، مدیر بخش باستان شناسی محوطه های تاریخی، حفاری و موزه‌های قطر نیز در این رابطه گفت: تیم ما یک یافته با اهمیت تاریخی و جامعه ‌شناختی قابل ‌توجهی را کشف کرده است که ما را به اولین منشأ قابل ردیابی سکونت‌ گاه‌های انسانی قطر و استفاده آن ‌ها از مروارید محلی اشاره می‌کند.

وی در این رابطه افزود: با هر یافته جدیدی از گذشته قطر که آشکار می‌شود، ما درک روشن ‌تری از تاریخ و هویت اجتماعی خود به دست می‌آوریم.
گور اخیراً کشف شده به اولین شواهد شناخته شده از صنعت غواصی مروارید در خلیج فارس اشاره دارد که طی قرن ها تداوم داشته است. به گزارش سیناپرس،این یافته ها همچنین بینش جدیدی در مورد تمدن های اولیه مناطق جنوب خلیج فارس از جمله ساختار های اجتماعی رایج و توزیع ثروت ارائه می دهد.

به گزارش سیناپرس، وادی الدبیان در چند کیلومتری جنوب الزباره در خط ساحلی شمال غربی قطر قرار دارد،. تاکنون چندین یافته مهم باستان ‌شناسی در طول سال‌ ها با سفال‌ هایی که از دوره عبید (حدود 6500 تا 3800 قبل از میلاد) در بین‌النهرین جنوبی (عراق امروزی)، ابسیدین از آناتولی سرچشمه می‌گیرد، در این منطقه کشف شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: gulf-times

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا