مسمومیت با مونوکسید کربن

به گزارش سیناپرس اصفهان، علیرضا یاوری، کارشناس رسمی دادگستری  در رشته آتش‌نشانی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: آمار مسمومیت با مونوکسید کربن تا پایان دی ماه سال جاری، نسبت به 10 ماهه اول سال گذشته، در کشور 13 درصد کاهش داشته، و از آغاز سال جاری تا پایان دی ماه 589 نفر قربانی گاز گرفتگی در کل کشور داشته ایم.

یاوری ادامه داد: علی رغم کاهش مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی در کشور، این آمار در اصفهان حدود 40 درصد افزایش داشته. قابل ذکر است آمار گاز گرفتگی در استان اصفهان همه ساله رو به رشد بوده و اصفهان غالباً در رتبه های اول تا چهارم قرار داشته و امسال نیز بعد از تهران، در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

این کارشناس رسمی دادگستری افزود: دو مسئله در بحث گازگرفتگی بسیار قابل اهمیت است که با رعایت اصول ایمنی و توجه به این دو مورد می توان از خطر گاز گرفتگی جلوگیری کرد.

وی اذعان کرد: نکته اول و قابل اهمیت، استفاده از دودکش های استاندارد است. بر اساس مبحث 14 مقررات ملی ساختمان، دودکش باید بصورت یکنواخت و یک پارچه و همراستا بوده، و تا یک متر بالاتر از سطح بام امتداد داشته و به کلاهک H مجهز باشد. قطر دودکش باید متناسب با مصرف کننده گازی باشد، به عنوان مثال اگر در منزل آبگرمکن دیواری دارید، باید قطر دودکش 15 باشد.

یاوری اشاره داشت: نکته دوم که بسیار اهمیت دارد و حتی از نکته اول مهمتر است، تأمین هوای مورد نیاز سوخت گاز می‌باشد. گازی که ما در منزل استفاده می کنیم، برای سوختن نیاز به هوا دارد که این هوا باید از بیرون تأمین شود. به این منظور باید دریچه های تأمین هوا در ساختمان قرار داده شود، اما اگر ساختمانی دریچه تهویه هوا نداشته باشد، می توان با باز گذاشتن بخشی از پنجره، راه ورود هوا را باز و هوای مورد نیاز را تأمین کرد.

وی گفت: این موضوع مربوط به ساختمان هایی است که بخاری، آبگرمکن یا شومینه دارند و برای ساختمان های دارای موتور خانه و سیستم حرارت مرکزی یا پکیج های روم سیلد (هرماتیک) چنین مشکلی وجود ندارد. لازم است بدانید، به ازای هر یک متر مکعب گازی که مصرف می شود، 10 متر مکعب هوا باید وارد ساختمان شود تا فرآیند سوخت بصورت کامل انجام شود و فشار منفی در منزل به وجود نیاید که باعث شود نقش دودکش بجای انتقال گازهای حاصل از سوخت، به نقش تأمین هوای منزل تغییر یابد که در این صورت، دودکش سرد شده و ورود گاز خطرناک منوکسید کربن به منزل، متأسفانه مرگ سکنه را به همراه خواهد داشت.

یاوری افزود: باید دقت داشت گاز مونوکسید کربن فاقد رنگ، بو، طعم و مزه بوده، به هیچ وجه بدون تجهیزات شناسائی و اندازه گیری، قابل تشخیص نیست. اگر مشکلی در سوخت این گاز در منزل وجود داشته باشد، شخصی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شود، ابتدا اعصاب حرکتی اش دچار مشکل شده و نمی تواند حرکت کند یا با کسی تماس بگیرد و تقاضای کمک کند، و متأسفانه شخص مجبور است به نظاره مرگ خود بنشیند، به همین علت مرگ خاموش نام گرفته است.

وی در پایان اشاره داشت: با توجه به خطرات این گاز، لازم است موارد ایمنی را رعایت کنیم تا دچار حادثه نشویم و هر سال مسیر دودکش ها از لحاظ سلامت و بازبودن کامل چک شود، زیرا اگر دریچه دودکش ها به هر دلیلی بسته شده باشد خطر گاز گرفتگی را افزایش می دهد. برای جلوگیری از افزایش فشار منفی نیز باید در آغاز فصل سرما، دریچه های کانال کولرها بسته شود.

گزارش: مولود عبداللهی پور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا