نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازماندگان حمله قلبی کمتر به پارکینسون مبتلا می‌شوند

به گزارش سیناپرس اصفهان، دانشمندان دانشگاه آرهوس دانمارک دریافتند افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند 20 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری ناتوان‌کننده هستند. 

بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی است که منجر به از دست‌دادن حرکت، گفتار کند یا نامفهوم و مشکل در را‌ه‌رفتن می‌شود. این بیماری هیچ درمانی ندارد و با افسردگی، از دست‌دادن حافظه و خستگی همراه است.

بیماری قلبی و پارکینسون در بسیاری از عوامل خطر مشترک هستند. افرادی که قهوه زیاد می‌نوشند و فعالیت بدنی بیشتری دارند در مقایسه با افراد مسن در معرض خطر کمتری از هر دو بیماری هستند. با این حال، برخی از عوامل خطر در حملات قلبی مانند سیگارکشیدن، کلسترول بالا، فشارخون بالا و دیابت نوع 2 در واقع با کاهش خطر پارکینسون مرتبط هستند.

این تیم تحقیقاتی، یافته‌های خود را تا حدودی شگفت‌انگیز خواند. بیماری پارکینسون ممکن است یکی از معدود بیماری‌هایی باشد که سیگارکشیدن خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد، اما محققان تأکید می‌کنند که این امر برای سلامتی مفید نیست.

برای این مطالعه، نویسندگان سوابق 182000 دانمارکی را که بین سال های 1995 تا 2016 برای اولین بار دچار حمله قلبی شده بودند، بررسی کردند. بیماران مورد مطالعه میانگین سنی 71 سال داشتند که اکثر آنها (62 درصد) مرد بودند و سلامت آنها طی 21 سال پیگیری شد.

نتایج این تحقیق برای عوامل مختلفی که خطر حمله قلبی یا بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهند، تنظیم شد.

دکتر جنز ساندبول از بیمارستان دانشگاه آرهوس گفت: ما قبلاً دریافته‌ایم که پس از حمله قلبی، خطر عوارض عصبی- عروقی مانند سکته مغزی ناشی از لخته یا زوال عقل عروقی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، بنابراین یافتن خطر کمتر بیماری پارکینسون تا حدودی شگفت‌انگیز بود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری پارکینسون حداقل پس از حمله قلبی افزایش نمی‌یابد و نباید برای بیماران نگران‌کننده باشد.

برای پزشکانی که بیماران پس از حمله قلبی را درمان می‌کنند، این نتایج نشان می‌دهد که توانبخشی قلبی باید بر پیشگیری از سکته مغزی، زوال عقل عروقی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی جدید و نارسایی قلبی متمرکز شود، زیرا به نظر می‌رسد خطر پارکینسون کاهش می‌یابد.

 

مترجم: طیبه جعفری
منع: studyfinds

خروج از نسخه موبایل