نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استقلال طلبی ویژگی بارز نوجوانان

دکتر مسعود مهدویان فر، مدیرکل اداره فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: فرزندان شما همچنان که بزرگتر می شوند، تمایل پیدا می کنند تا نسبت به مسائل مختلف دقیق تر و منطقی تر فکر کنند. آنها در ذهن خود ارزش های اخلافی مختلفی را تعریف می کنند.

مهدویان فر اضافه کرد: نوجوانان یک نظام ارزشی جداگانه را برای خود در نظر می گیرند و راهکارهای پدر و مادر که تا چندی پیش برای آنها کارگشا بود، مشکل آفرین می دانند.

وی ادامه داد: وظیفه پدر و مادر این است که ببیند تا چه حد به فرزند خود فضا می بخشد و به او اجازه می دهد که احساس استقلال پیدا کند.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: والدین باید از خود بپرسند آیا بیش از اندازه او را کنترل می کنم؟ یا آیا به اندازه کافی به حرف های او گوش می دهم؟ و آیا به او اجازه می دهم تا نظر های مثبت خودش را در کارها اعمال کند؟ تا بتوانند در ارتباط خود با فرزندانشان به ریشه یابی مؤثر برسند.

وی افزود: اگر در نوجوانی سه نشانه، از نشانه‌هایی همچون فعالیت زیاد یا کسلی و بی انرژی بودن، احساس گناه، خود کم بینی، مشکلات خواب یا تغذیه، انزوا طلبی و گوشه گیری، خستگی بیش از اندازه دائمی، پرخاشگری و بد اخلاقی، غمگینی و گریه کردن، افت تحصیلی جدی، اشتغال ذهنی بیش از حد پیرامون مرگ، حداقل برای دو هفته مشاهده شد، احتمال ابتلا به افسردگی در وی وجود دارد.

مهدویان فر عنوان کرد: توجه داشته باشید در هر شرایطی در کنار نوجوان خود باشید و او را یاری دهید، اما از مداخله زیاد در کارهایش بپرهیزید زیرا او دیگر کودک نیست که مطیع بی چون و چرای شما باشد.

وی خاطر نشان کرد: حمایت بیش از حد از نوجوان و ارائه راهنمایی‌های مو به مو به وی باعث می‌شود نوجوان فکر کند که والدینش به او اعتماد ندارند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل