آنچه که باید در مورد هپاتیت C بدانید

به گزارش سیناپرس، هپاتیت C  یک بیماری بسیار جدی و خطرناک کبدی است که بر اثر فعالیت نوعی ویروس ایجاد شده و قابلیت تبدیل شدن به انواع نارسایی کبدی، سرطان کبد یا تورم عروق مری و معده را داشته و همچنین می تواند عامل  بروز خونریزی های کشنده داخلی شود.

باید توجه داشت که هپاتیت C یک بیماری ویروسی است که از طریق تماس خونی منتقل می شود و تماس‌های معمول مانند بغل کردن، بوسیدن، یا غذا خوردن از ظروف یا وسایل آشپزی مشترک خطری برای شیوع و ابتلا آن نخواهد داشت. 

متاسفانه هپاتیت C معمولا علائم خاص و مشخصی ندارد و جز بیماری های اپیدمی خاموش محسوب می شود و در15 درصد موارد در حالت حاد بیماری علایم خود را بروز می دهد. به گزارش سیناپرس،این علایم شامل کاهش اشتها، تهوع، خستگی، دردهای مفصلی یا عضلانی و کاهش وزن است و تنها در موارد نادری از عفونت حاد با زردی همراه خواهد بود.

راهی برای درمان

هپاتیت C اگر مزمن باشد ممکن است تا ده‌ ها سال علائمی بروز ندهد پزشکان بالینی عموماً از طریق آزمایش ‌های عملکرد کبد یا در حین آزمایش ‌های روتین خون از افراد دارای ریسک بالا از وجود آن با خبر می شوند.به گزارش سیناپرس، در صورتی که پزشک و بیمار از وجود بیماری اطمینان حاصل کردند باید هر چه زودتر درمان را آغاز کنند. 

تا کنون داروهایی مانند اینترفرون و ریباویرین برای معالجه این بیماری ارائه شده اند که به طور متوسط بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افراد با استفاده از این داروها امکان مداوا دارند. کسانی که از طریق هپاتیت C به بیماری های سیروز یا سرطان کبد دچار می ‌شوند، ممکن است روش پیوند کبد را برای درمان انتخاب کنند ولی معمولا این ویروس پس از پیوند، مجدداً کبد جدید را نیز مبتلا می سازد.

علاوه بر آن از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون حدود یکصد نوع دارو برای هپاتیت سی ساخته شده اند که  شامل واکسن‌هایی پیشگیرانه هپاتیت سی نیز می شوند. این داروها عمدتا تعدیل کنندگان سیستم ایمنی و بازدارنده‌های سیکلوفیلین هستند. 

پیشگیری از هپاتیت C

متاسفانه تا کنون هیچ واکسن موثر برای پیشگیری از این بیماری ساخته نشده است بنابراین بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری ویروسی، پیشگیری و رعایت استانداردهای بهداشتی در تزریق های وریدی و سایر فعالیت هایی است که منجر به تماس مستقیم خونی می شوند، است. 

به گزارش سیناپرس،البته یک واکسیناسیون هپاتیت سی چند مرحله ای برای پیشگیری وجود دارد که روشی دراز مدت محسوب می شود و نوعی واکسن جدید نیز ابداع شده که تنها دو بار نیاز به تزریق دارد و تاثیری قدرتمند تر در پیشگیری از این بیماری خواهد داشت اما این روش ها هیچ کدام پیشگیری صد درصدی را ایجاد نخواهند کرد.  

گزارش: مولود یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا