نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گوگردزدایی از مازوت با کاتالیست نانویی محققان ایرانی

به گزارش سیناپرس، در سال های اخیر حرف و حدیث پیرامون سوخت مازوت و آلوده شدن هوای استان های کشور بالا گرفته و علاوه بر اعتراض های مردمی، مخالفت های جدی هم از سوی برخی نمایندگان نسبت به اوضاع نابه سامان سوزاندن مازوت مطرح شده است که برخی شرکت های فعال در این حوزه ها را بر آن داشت تا به دنبال راهکاری برای مقابله با این مشکل باشند. 

مصطفی پیشکاری، نماینده یکی از شرکت های دانش بنیان سازنده مینی‌پالایشگاه در کشور یکی از شرکت‌های پیشرو در این صنعت است. صنعت پتروپالایش به‌ویژه در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران صورت گرفته توانسته بازخوردهای  بسیار خوبی برای کشور داشته باشد. 
او به سیناپرس می‌گوید: صنعت پتروپالایش علاوه‌بر این که می تواند مقوله اشتغالزایی را به طور گسترده‌ای افزایش دهد، می‌تواند سود و منفعت را برای کشور به دنبال داشته و ارزآوری بالایی را هم به همراه دارد. 

محققان این شرکت دانش بنیان در این صنعت به کمک فناوری نانو موفق به انجام فعالیت‌های مختلفی شده اند و هیدروکربن‌های سبکی را تولید کرده اند. معمولا فرآورده‌های سنگینی مانند مازوت و نفت‌کوره، گوگرد بالایی دارند و به همین جهت نمی توان نقش آنها را در آلوده کردن هوا و محیط‌زیست نادیده گرفت. 

از این‌رو، بسیاری از مراکز صنعتی در تلاشند با تولید فرآورده‌ها و محصولاتی نسبت به کاهش گوگرد از مازوت گامی موثر در کاهش آلودگی بردارند. به گفته پیشکاری، شرکت ما موفق به عرضه یک کاتالیست نانویی شده است که برای فرآیند «کرکینگ» مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

او ادامه می دهد: «کرکینگ» نوعی فرآیند پالایشگاهی است که به واکنش‌های تجزیه هیدروکربن‌ها گفته می‌شود. از دیگر محصولات مرتبطی که این شرکت برای این منظور تولید کرده، می توان به هیدروکربن‌هایی شامل بنزین و گازوئیل اشاره کرد که برای سوخت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

او عنوان می کند که این شرکت موفق به تولید کاتالیست‌هایی شده که چندجزئی بوده و قادر است زنجیره هیدروکربنی محصولات سنگین را مانند قیر شکسته و فرآورده‌های سبک‌تری تولید کند. بنابراین، به گزارش سیناپرس، با حذف گوگرد از این فرآورده‌ها، محصولات ارزشمندتری مانند بنزین و گازوئیل با آلایندگی بسیار کمتر تولید می شود. 

به گفته پیشکاری، از مزیت‌هایی که این کاتالیست‌ها دارند می‌توان به فرآیند گوگردزدایی اشاره کرد که طی آن، فرآورده‌های سنگین به سبک تبدیل می‌شوند. به گزارش سیناپرس، در این فرآیند همچنین از نانوذرات مس استفاده می‌شود که کارایی و بازدهی کاتالیست‌ها را تا 25 درصد افزایش می‌دهد.

این شرکت، با کمک کاتالیست‌های تولیدی که در داخل کشور برای نخستین بار تولید می شوند، می‌تواند فرآورده‌ هایی سبک با مزیت صادراتی تولید کند که در مقایسه با نمونه مشابه خارجی بین یک‌بیستم تا یک‌سی‌ام نمونه خارجی قیمت دارد. 

گزارش:ندا اظهری

خروج از نسخه موبایل