نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افسردگی و اضطراب در کمین نجات یافتگان کرونا

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از دیلی میل، دانشمندان به بررسی 150000 جانباز بعد از ابتلا به کرونا پرداختند که اکثراً در دهه 60 زندگی خود بودند و اکثراً مرد بودند. شرکت کنندگان به مدت یک سال تحت بررسی  قرار گرفتند. آنها با گروهی متشکل از 5.6 میلیون جانباز مقایسه شدند که تا این تاریخ به ویروس کرونا مبتلا نشده بودند.

طبق این بررسی افرادی که به کووید مبتلا شده بودند بیشتر در معرض خطر افسردگی و مشکلات خواب قرار داشتند. غلبه بر این ویروس با مشکلات سلامتی مانند خستگی و مه مغزی(گیجی) مرتبط است. اما اکنون این مطالعه مشکلات سلامت روانی را با این ویروس مرتبط دانسته است.

محققان دریافتند بازماندگان کووید 40 درصد بیشتر در معرض افسردگی یا مشکلات خواب هستند و 20 درصد بیشتر احتمال دارد که در یک سال پس از ابتلا به کووید از مواد استفاده کنند. آنها همچنین  در معرض خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، افکار خودکشی و حملات پانیک هستند.

شواهد نشان می‌دهد کووید به رگ‌های خونی از جمله رگ‌های مغز آسیب می‌زند که می‌تواند دلیلی برای بروز علائم طولانی‌مدت باشد.

محققان نشان دادند که عفونت‌های کرونایی به ویژه حملات شدید می‌تواند جریان خون را به مغز کاهش دهد و به نورون‌ها آسیب برساند.
دانشمندان میزان بالاتری از سوءمصرف الکل و مواد مخدر را در بین بازماندگان کرونایی مشاهده کردند. مجبور شدن به ترک کار، جدا شدن از خانواده و ناتوانی در ورزش نیز از عوامل تأثیرگذار در این بیماری است.

 

مترجم: هاجر غفاری

خروج از نسخه موبایل