رکورد تولید هیدروژن شکسته شد

به گزارش ایسنا ، دانشمندان به دنبال گسترش روش‌هایی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هستند که این امر در افزایش تولید سوختی مانند هیدروژن موثر است.

در حال حاضر محققان دانشگاه موناش در ملبورن، موفق به ساخت دستگاهی خورشیدی شدند که بهره‌وری تولید هیدروژن در آن 22 درصد و رکورد جهانی است.

تولید هیدروژن، گامی به سوی افزایش سوخت ارزان و کارآمد محسوب می‌شود.

ثبت بهره‌وری تولید هیدروژن خورشیدی طی سال‌ها افزایش یافته، به تکنیک‌های امروزی بهبود بخشیده و منجر به افزایش تولید این ماده شده است.

سال‌های زیادی است که برای تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن از نیروی برق استفاده می‌شود، اما تولید هیدروژن به این روش نیاز به مصرف الکتریسته بسیاری دارد که این در مقایسه با انرژی بدست آمده مقرون به صرفه نیست.

در این وضعیت بهترین حالت برای تجزیه آب و تولید هیدروژن از آن استفاده از انرژی خورشیدی است که هزینه انرژی ورودی در آن تقریبا صفر است.

با این حال، از نقاط ضعف این روش، بازده پایین دستگاه‌های خورشیدی در گذشته است و همین امر منجر شده تا این روش در مراحل اولیه باقی بماند. محققان بر این باورند که با تغییر در فرایند دستگاه، کارایی این روش افزایش می‌یابد.

لئون اسپیکیا از دانشکده شیمی موناش و سرپرست گروه تحقیقاتی اظهار کرد: تقسیم اکتروشیمیایی آب یک منبع ارزان، پاک و تجدیدپذیر برای تولید سوخت پایدار هیدروژن محسوب می‌شود.

محققان برای رسیدن به بیشترین بازده انرژی خورشیدی ورودی مورد نیاز از ترکیب سلول‌های خورشیدی مثل فسفیدگالیم، ایندیم، آرسنیدگالیم و ژرمانیم استفاده کرده‌اند. این صفحات حداکثر نورخورشید را به الکتریسته تبدیل می‌کنند.

نتیجه این عملکرد استفاده بیشتر با راندمان بالا از سلول‌های خورشیدی برای تولید هیدروژن و ثبت رکورد 22 درصدی است.

از هیدروژن تولید شده می‌توان برای تولید برق در سلول‌های سوختی به طور مستقیم استفاده کرد و از مهمترین کاربردهای این فناوری، استفاده در صنعت خودروسازی است.

یافته‌های این بررسی در مجله Energy and Environmental Science منتشرشده است.