اعتقادات اشتباه در مورد سلامت روان کودکان را بشناسید

به گزارش سیناپرس اصفهان، ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: قبل از اینکه علامتها و نشانه های بیماری های روحی کودکان و نوجوانان را با شما در میان بگذاریم لازم است به چند باور رایج، اما کاملا نادرست در خصوص تغییرات و نشانه های غیر طبیعی روحی و رفتاری کودکان اشاره و آنها را اصلاح کنیم.
هوشیار اضافه کرد: برخی اعتقاد دارند، کودکان با مشکلات روحی روبرو نمی شوند این درحالی است که حتی کودکان بسیار خردسال و حتی نوزادان نیز ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه درباره نگرانی های مربوط به سلامت روان را نشان دهند بنابراین هیچ فردی با هیچ سنی از بیماری روحی مصون نیست.
وی ادامه داد: اعتقاد رایج دیگر این است که کودکان باهوش درگیر بیماری های روحی نمی شوند اما درست است که هوش به سازگاری بیشتر کمک می کند اما باعث پیشگیری از بیماری های روحی نمی شود.
این روانشناس بالینی یادآور شد: مشکلات روحی درست مثل بیماریهای جسمی، نیازمند پیشگیری، درمان و رسیدگی هستند و جدی نگرفتن مشکلات روحی گاه عواقب جبران ناپذیری دارد پس نباید تصور شود که اگر بیمار به حال خودش رها شود، خوب می شود.
 وی افزود: افراد روحیات و شرایط جسمی و روحی متفاوتی دارند. به همین دلیل مقایسه کردن آنها کار اشتباهی است پس نباید گفته شود بچه ما نیز اینگونه بود و خودش خوب شد.
هوشیار با بیان اینکه برخی والدین از اینکه بر فرزندشان برچسب «دیوانه» بخورد واهمه دارند، گفت: برچسب زدن و مسخره شدن کودک توسط دیگران، همواره به دلیل داشتن مشکلات روحی رخ نمی دهد. گاه کودکان بی هیچ دلیلی و تنها بدلیل سبک تربیتی و رفتاری خود، شروع به تمسخر و اذیت کردن همسالان خود می کنند که در هر شرایطی رفتاری آزار دهنده و ناپسند است.
وی اضافه کرد: داروهای روانپزشکی درست مثل داروهای جسمی تنها در صورت ضرورت تجویز می شوند. ضمن اینکه روش های درمانی دیگری به جز درمان دارویی نیز وجود دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: همه رفتارهای ناسازگار کودکان به دلیل جلب توجه والدین نیست، گاه مشکلات جدی پشت این رفتارها وجود دارند که حتما نیاز به بررسی و درمان دارند بنابراین مشکلات روحی و رفتاری در بسیاری از کودکان با رسیدگی و پیگیری به موقع درمان می شوند.
وی خاطرنشان کرد: نوزادان ممکن است احساس اضطراب، استرس، و حتی افسردگی را تجربه کنند، با این حال چون نوزادان هنوز نمی‌توانند در مورد افکار و احساسات‌شان صحبت کنند، تشخیص مشکلات روانی درآنها بسیار دشوار است.
وی در پایان گفت: بهترین کار در این خصوص، چکاپ توسط پزشک و جدی گرفتن هشدارها یا علامت ها و رفتارهای غیرمعمول است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا