آمفتامین خطر ابتلا به بیماری روانی را پنج برابر می کند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه 10 ساله که اخیرا منتشر شده نشان می دهد که استفاده غیرقانونی از آمفتامین ها، یعنی همان مواد محرکی که معمولا با نام اسپید شناخته می شوند، با افزایش 5 برابری خطر روان پریشی مرتبط است.

طبق این یافته‌ها، افزایش خطر فوق در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود، اما به شکلی ‌ویژه در میان زنان و کسانی که چندین بار به دلیل داشتن مواد مخدر دستگیر شده‌اند، مشاهده شده است.

بررسی ها نشان می دهند که تأثیر داروی آمفتامین بر سیگنال‌های انتقال‌دهنده عصبی در مغز، اغلب باعث روان‌پریشی می‌شود و علائمی شبیه علائم اسکیزوفرنی همراه با پارانویا، شنیدن صداها و توهم را در فرد ایجاد می کند. به گزارش سیناپرس، این دوره‌های روان‌پریشی معمولاً پس از چند روز فروکش می‌کنند، اما در 15 درصد از مصرف کنندگان، ممکن است تا سال‌ها باقی بمانند.

اما با وجود آن که ارتباط بین مصرف نادرست آمفتامین و روان پریشی برای چندین دهه است که شناخته شده، دانشمندان دقیقاً نمی دانستند که میزان این خطر چقدر است و همچنین این که توانبخشی، تا چه حد در کنار گذاشتن موفقیت آمیز این دارو توسط مصرف کنندگان مؤثر است.

در تلاش برای پاسخ دادن به این سوالات، محققان بیمارستان دانشگاه پزشکی چین واقع در تایوان اطلاعاتی را که بین سال‌های 2007 تا 2016 به پایگاه داده‌های مربوط به داروهای غیرقانونی تایوان و پایگاه ملی تحقیقات بیمه سلامت این کشور ارائه شده بود، استفاده و تجزیه و تحلیل کرده اند.

در این تحقیق، اطلاعات بیش از 74 هزار مصرف کننده غیرقانونی آمفتامین با میانگین سنی 33 سال که 84 درصد آن ها مرد بودند، مورد بررسی واقع شد.

این بررسی ها نشان دادند که مصرف کنندگان غیرقانونی آمفتامین در مقایسه با افرادی که از این محرک استفاده نمی کردند، سلامت کلی ضعیف تری داشتند.به گزارش سیناپرس، این افراد از لحاظ مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی در وضعیت بدتری قرار داشتند.

همچنین در پایان دوره نظارت 10 ساله، مشخص شد که مصرف کنندگان آمفتامین بیش از 5 برابر بیشتر از افراد غیرمصرف کننده، دچار مشکلات روان پریشی شدند و این اتفاق، در میان افراد 45 سال و بالاتر شایع تر بود.

به علاوه نتایج مورد اشاره نشان داد افرادی که به دنبال استفاده غیرقانونی از این مواد، دستگیر شده و به مراکز بازپروری ارجاع داده شده بودند، 26 درصد کمتر از کسانی که این کار را نکردند، دچار روان پریشی شدند.به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، این موضوع نشان می دهد که توانبخشی ممکن است به جلوگیری از خطر روان پریشی های بعدی چنین افرادی کمک کند.

گفتنی است این یافته ها به صورت آنلاین در مجله Evidence-Based Mental Health منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا شجاعیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا