نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سطوح پایین استروژن،باعث کووید 19 شدیدتر می شود

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات جدید در حوزه مقابله با بیماری کووید 19 نشان می دهند که سطح استروژن پایین در بدن یک زن مسن می تواند با ابتلا به نوع شدید این بیماری و بالارفتن احتمال مرگ به واسطه آن منجر شود. این نتایج بر اثر محافظت کننده سطوح بالای این هورمون زنانه که البته در بدن مردان نیز ترشح می شود، در مقابل بیماری کووید 19 شدید اشاره دارند.

قبلا بر اساس برخی مشاهدات علمی، محققان به این نکته اشاره کرده بودند که زنان به طور کلی و حتی پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار، کمتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید کووید 19 هستند و این موضوع در مورد سایر عفونت های ویروسی جدی مشابه مانند بیماری مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه نیز صادق بوده است.

همین موضوع باعث شده که دانشمندان به نقش احتمالی هورمون های زنانه به ویژه استروژن در بروز این اختلاف جنسیتی در ابتلا به بیماری فوق اشاره کرده و آن را به بوته آزمایش بگذارند.به گزارش سیناپرس، بدین منظور، پژوهشگرانی از دانشگاه یومئای سوئد با استفاده از داده های آژانس بهداشت عمومی سوئد و همچنین مرکز آمار و هیئت ملی بهداشت و رفاه این کشور تحقیقاتی را انجام داده اند.

نمونه مطالعه این محققان شامل نزدیک به 15 هزار زن بود که از این تعداد، 227 نفر یعنی حدود دو درصد قبلاً مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده بودند و از داروهای مسدود کننده استروژن به عنوان درمانی کمکی برای مهار خطر عود سرطان استفاده می کردند. 

به گزارش سیناپرس، اما در مقابل این گروه، 2535 نفر یعنی 17 درصد افراد از درمانی به نام جایگزینی هورمونی (HRT) برای افزایش سطح استروژن خود در تلاش برای تسکین علائم یائسگی استفاده می کردند. در این آزمایش از افراد باقی مانده نیز به عنوان گروه شاهد برای انجام مقایسات استفاده شد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داده که احتمال مرگ ناشی از کووید 19 در بین زنانی که داروهای مسدودکننده‌ استروژن مصرف می‌کردند، دو برابر بیشتر بود. اما در زنانی که تحت درمان با HRT بودند، میزان مرگ و میر به واسطه کووید 19، حدود 54 درصد کمتر بود.

همچنین با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، عامل سن نیز به طور قابل توجهی با خطر مرگ ناشی از کووید 19 مرتبط بود، به طوری که هر سال اضافی با 15 درصد احتمال بیشتر خطر مرگ همراه بود. به گزارش سیناپرس، به علاوه مبتلا بودن افراد به هر بیماری اضافه ای، احتمال مرگ را 13 درصد افزایش می داد.

مجریان این پژوهش که یافته های خود را در نشریه علمی دسترسی آزاد BMJ Open منتشر نموده اند، معتقدند نتایج فوق می توانند بر اهمیت بررسی درمان مکمل هورمونی برای مهار شدت عفونت کووید 19 در زنانی که قبلاً یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، تاکید داشته باشد.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

خروج از نسخه موبایل