برنامه ریزی برای بزرگترین عملیات پژوهشی در قطب شمال

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران آکادمی علومی روسیه قصد دارند در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار از دهه ۱۹۹۰ میلادی مطالعات پیچیده تنوع زیستی در مقیاس بزرگ را در قطب شمال و به طور خاص منطقه شبه جزیره کولا انجام دهند.

ویکتور گلوپوف، مدیر موسسه سیستم و بوم‌ شناسی حیوانات در بخش شمالی منطقه کراسنویارسک و در منطقه ترانس بایکال در این رابطه گفت: اکولوژی علمی است که روابط موجودات در جوامع و تنوع زیستی آن ها را مطالعه می کند.به گزارش سیناپرس، هر چه تنوع زیستی بالاتر باشد، اکوسیستم پایدارتر است. در واقع این معیار یکی از اصلی ترین شاخص های زندگی است. ما از انجام مطالعات اولیه تنوع زیستی در این حوزه بسیار خوشحال هستیم. این یک سفر تحقیقاتی منحصر به فرد است که مشابه آن از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجام نشده است.

استانیسلاو سلزنف، معاون رئیس شرکت نوریلسک نیکل در زمینه محیط زیست و ایمنی صنعتی، در یک کنفرانس خبری مرتبط با این برنامه گفت که مطالعات آینده در مقیاس بی سابقه ای خواهد بود. این مجموعه علمی – پژوهشی علاوه بر ابتکارات سنتی برای حمایت از ذخایر طبیعی و تولید ماهی، به تدریج سیستم مدیریت پیچیده ای را در حوزه تنوع زیستی با رعایت استانداردهای پیشرو بین المللی ایجاد کرده و برنامه هایی را برای حفظ و پایش تنوع زیستی سازماندهی می کند. من مطمئن هستم این مطالعات تاثیرات قابل توجهی در توسعه علمی کشور خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، این برنامه پژوهشی از نظر رویکردهای پیچیده خود منحصر به فرد است. مطالعات پیچیده مناطق ذکر شده آخرین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی سازماندهی شد، اما مطالعات آن دوره نتوانست سهم برنامه ریزی شده از اکوسیستم های قطب شمال روسیه را پوشش دهد. این مطالعات، با تمرکز بر تنوع زیستی اساسی، در طول سال ۲۰۲۲ ادامه خواهند داشت.

به گزارش سیناپرس، در حدود ۳۰  تا ۶۰ در رشته های جانورشناسی، گیاه شناسی، آبزیست شناسی، خاک شناسی و زمین شناسی به نمایندگی از موسسه سیستماتیک و بوم شناسی حیوانات، موسسه بیوفیزیک مرکز علمی کراسنویارسک، باغ گیاه شناسی سیبری مرکزی و همچنین موسسه علوم خاک و کشاورزی در این پژوهش مشارکت داشته و همچنین  کارشناسان بین المللی و محلی نیز به این تیم بزرگ خواهند پیوست.

مترجم: حمید تعالی