شناسایی انواع کووید 19 با پتانسیل فرار از سیستم ایمنی بدن

به گزارش سیناپرس، بررسی های جدید محققان نشان می دهند که تعدادی از سویه‌های موجود ویروس SARS-CoV-2، عامل بیماری کووید 19 و همچنین انواع دیگری از آن که ممکن است در آینده به وجود بیایند، پتانسیل فرار از پاسخ سیستم ایمنی و به طور ویژه، سلول‌های T سیتوتوکسیک را در بخشی از جمعیت جهانی دارند.

به گفته پژوهشگران موسسه بهداشت کارلوس سوم اسپانیا که هدایت مطالعه ای در این خصوص را به عهده داشته اند، پاسخ سلول های T در انسان به طور ژنتیکی توسط مولکول هایی به نام HLA کدگذاری می شود. به گزارش سیناپرس، این بدان معناست که افراد مختلف، مولکول های HLA متفاوتی دارند که برای شناسایی پاتوژن های مهاجم عمل می کنند.

خود پاتوژن ها نیز دارای بخش هایی در سطح خود به نام اپی توپ هستند که مولکول های HLA از طریق پیوند با آن ها، تاثیر درمانی خود را می گذارند.

به همین دلیل با وجود هزاران مولکول HLA مختلف در جمعیت انسانی و هزاران اپی توپ احتمالی در هر نوع ویروس، ارزیابی تجربی پاسخ ایمنی هر ژن HLA انسانی به هر گونه ویروسی به آسانی امکان پذیر نیست. به گزارش سیناپرس،با این حال، روش های محاسباتی جدید توانسته اند در این خصوص به کمک پزشکان و متخصصان بیایند.

حالا در مطالعه جدید، محققان ابتدا مجموعه کامل اپی توپ ها را از سویه مرجع اصلی SARS-CoV-2 که از ووهان چین جمع آوری شده بود، تعیین کردند.

بر این اساس، تیم پژوهشی فوق مجموعا 1222 اپی توپ از را در ویروس SARS-CoV-2 کشف کرد که با زیرگروه های اصلی HLA که حدود 90 درصد از جمعیت انسانی را پوشش می دهند، مطابقت داشتند.

این بدان معنی است که حداقل 9 نفر از هر 10 نفر می توانند بر اساس این 1222 اپی توپ، موجب پاسخ سلول های T به ویروس عامل کووید 19 شده و آن را کنترل نمایند.

به گزارش سیناپرس،سپس محققان با استفاده از یک سیستم محاسباتی قوی، احتمال بروز جهش در اپی توپ ها را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که 47 درصد از اپی توپ ها در حداقل یک ایزوله موجود ویروس کرونای جدید، جهش یافته بودند.

هنگامی که تیم پژوهشی فوق، ژن های حساس و منشاء جغرافیایی سویه های مربوطه آن ها را تجزیه و تحلیل کردند، مشاهده کرد که چنین مواردی در برخی مناطق جغرافیایی از جمله جنوب صحرای آفریقا، آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی وجود دارند که نشان دهنده فشار ژنتیکی بالقوه بر سلول T سیتوتوکسیک در این مناطق است.

این یافته ها می توانند حساسیت آینده بشر به گونه های جدید و جهش یافته ویروس کرونای جدید، یعنی SARS-CoV-2 تعیین کرده و برای مقابله با آن ها، آمادگی بیشتری را فراهم نمایند.به گزارش سیناپرس، گفتنی است نتایج پژوهشی فوق را نشریه معتبر و جهانی PLOS Computational Biology منتشر کرده است.