در ارتباط با نوجوانان، مچ گیری ممنوع

دکتر مسعود مهدویان فر، مدیرکل اداره فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: راه هایی وجود دارد كه به نوجوانتان در مقابله با اضطراب كمک می كند، به طور مثال این اطمینان را كسب كنید كه فرزند شما می داند شما همیشه برای شنیدن صحبت های او بدون قضاوت و نصیحت آماده هستید .

مهدویان فر اضافه کرد: ممكن است برای والدین دشوار باشد كه به سادگی به سخنان فرزندشان گوش بسپارند ولی نوجوانان معمولاً نیاز به سكویی برای سخنرانی دارند كه بتوانند مشكلات خود را به طور كامل عنوان كنند.

وی ادامه داد: این که شما باید روی رفتارهای فرزندتان نظارت داشته باشید، جای هیچ اما و اگری ندارد ولی مهم است که بدانید چطور باید این کار را انجام بدهید. 

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: تعقیب کردن، کنترل مستقیم، کارآگاه بازی درآوردن، دور ریختن سیگاری که او در جیبش یا جای دیگری گذاشته و به طور کلی این قبیل رفتارهای مچ گیرانه به شما جواب نمی دهند و فقط باعث می شوند که فرزند شما دست به مخفی کاری بیشتری بزند.

وی افزود: یکی از معمولی ترین انواع درگیری هایی که در سنین بلوغ بوجود می آید، مخالفت مکرر با پدر و مادر است. نوجوانان در این سن قدری سرکش می شوند و در هر مورد با والدین خود مخالفت می کنند.

مهدویان فر یادآور شد: البته نمی توان گفت که همه نوجوانان دچار یک چنین مشکلی می شوند، اما در اکثر موارد این اتفاق روی می دهد. دلیل این امر تغییرات روانی و احساسی در وجود نوجوان ذکر شده است.

وی اضافه کرد: به هر حال نوجوانان هر کاری که انجام می دهند، تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن هم رسیدن به استقلال است. به این منظور آنها سعی می کنند تا آنجایی که می توانند خودشان را از خانواده دور کنند.

این دکترای سلامت اجتماعی خاطرنشان کرد: بچه هایی که بیش از اندازه به خانواده وابسته هستند، تلاش بیشتری در این زمینه از خود نشان می دهند. آنها این امر را به واسطه نظرهایی مخالف با نظر والدین نشان می دهند و آنچنان که قبلاً با پدر و مادر ارتباط برقرار می کردند، با آنها رابطه برقرار نمی کنند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا