بخشش، درد ناشی از خیانت را تسکین می دهد

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: معمولاً فردی که خیانت کرده است می‌خواهد تا سریع‌تر همسرش از این هیجانات خلاص شود بنابراین گاهی دیده شده که افراد خیانتکار با قول دادن، تطمیع طرف مقابل و حتی فریب دادن همسر تلاش می کنند رضایت ضمنی وی را جلب کنند تا مانع پیگیری و بررسی و درمان خیانت، توسط همسرشان بشوند.

هوشیار اضافه کرد: احساس گناه دادن به فرد خیانت دیده و متهم کردن وی به کم کاری یا بی توجهی از رایج ترین کارها است. 

وی ادامه داد: مدیریت این فرایند به فرد خیانت دیده بستگی دارد و تا زمانی که کاملا او آرام نشده است نمی‌تواند از این مرحله عبور کند، بنابراین عادلانه نیست از فردی که همسرش به او خیانت کرده و دچار احساس شک و تردید نسبت به رابطه و همسرش است بخواهیم تا احساسات خود را نادیده بگیرد و فوراً بهبود یابد تا در مسیر ازدواج رو به جلو حرکت کند پس این شما هستید که باید تصمیم بگیرید با این مسأله چه می خواهید بکنید.

این روانشناس بالینی عنوان کرد: در صورتی که تصمیم شما ادامه رابطه و کمک به درمان و تغییر خیانت است باید قبل از آن متوجه باشید که این تصمیم کاملاً دو طرفه باشد و همسر خیانتکار باید برای درمان پیش قدم شود، در غیر این صورت تلاش یکطرفه شما راه به جایی نخواهد برد.

وی اضافه کرد: هر دو طرف در ازدواج باید تعهدی قوی داشته باشند که می‌خواهند ازدواجشان را حفظ کنند. این موضوع باید دو‌طرفه باشد، اگر فردی که خیانت کرده است مردد باشد یا اینکه رابطه‌اش را با فرد قبلی کاملاً قطع نکرده باشد و یا اگر فردی که خیانت دیده است، قصد ندارد همسر خود را ببخشد، به سختی می‌توان به سلامت از این مرحله عبور کرد زیرا این مسیری است که باید دوطرفه طی شود.

هوشیار تصریح کرد: کارکردن بر روی رابطه، مرحله ای بسیار مهم است و حتی برخلاف روال معمولی که به نظر می‌رسد، خیانت می‌تواند باعث بهتر شدن رابطه نیز شود. اگر کسی که خیانت کرده است معذرت خواهی کند و تلاش خود را برای ترمیم رابطه نشان دهد در حالی که شرافت مندانه قول ‌دهد که رفتارش را تکرار نمی‌کند، زوجین هر دو می‌توانند تجربه کنند که ازدواج برای هر دوی آن‌ها ارزشمند است و باید بیش از پیش از آن محافظت کنند.

وی افزود: بخشش در پاسخ به معذرت‌خواهی می‌تواند راهی باشد تا درد ناشی از خیانت را برای هر دو نفر تسکین دهد.
این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: تغییر ایجاد کردن به صورت فردی و هم در رابطه زوجین، می‌تواند ارتباط را در ازدواج بهبود بخشد و قوی‌تر کند.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنید که درمان خیانت یک کار کاملاً تخصصی است، بنابراین حتماً باید این فرایند را با همراهی یک متخصص به پیش ببرید. بسته به نوع و علت خیانت، متخصص می تواند یک مشاور خانواده، زوج درمانگر، سکس تراپ یا روانشناس بالینی باشد، همچنین در برخی موارد نیاز به کمک چند مورد از این متخصصان وجود دارد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا