نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سبک زندگی، محصول تفکرات افراد است

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: سبک زندگی، محصول تفکرات، اندیشه‌ها و اعتقاداتی است که افراد دارند. در جامعه ای که اقوام مختلف وجود دارند سبک زندگی‌ متفاوتی وجود دارد و حتی وجود طبقات مختلف اجتماعی در یک شهر یا استان هم می‌تواند ایجاد سبک زندگی متفاوت کند.

شاه نوروزی اضافه کرد: ریشه‌های تغییر و تحول در سبک زندگی مختلف است که از میان آنها می توان به دیدگاه های اقتصادی اشاره کرد یعنی همه چیز از جمله خوراک، پوشاک، ابزار و لوازم زندگی و تحصیلات بر اساس سود زیان است.

وی ادامه داد: با ریشه یابی دیدگاه‌های اجتماعی در خصوص سبک زندگی می توان گفت، سبک زندگی برخی از افراد تابع رفتارهای اجتماعی است، مثلاً در خوراک و پوشاک و حتی با برپایی مراسمات به مد دقت می کنند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: افرادی که سبک زندگی آنها بر اساس نگرش‌های اجتماعی تعیین می‌شود در واقع به روش‌های مدگرایانه اعتقاد بیشتری دارند و زندگی آن‌ها بازتاب رفتارهای اجتماعی است.

وی افزود: برخی از سبک زندگی‌ها بر اساس باورهای فرهنگی و اعتقادی است یعنی هر چقدر هم که توسعه اتفاق افتاده باشد اما وابستگی این افراد به فرهنگ ملی، سبک زندگی آنها را می‌سازد و شاخصه‌های سبک زندگی آنها مسائل فرهنگی است.

شاه نوروزی یادآور شد: برخی افراد حتی با وجود داشتن مال و ثروت اما سبک زندگی را بر اساس مبانی دینی و اعتقادی بنا نهاده‌اند، این  یعنی شاخص‌های سبک زندگی آنها ارزش‌های دینی است.

وی اضافه کرد: در زمان‌های مختلف از یک جامعه، هر دیدگاه‌ها یا نگرش خامی می‌تواند غالب باشد به طور مثال در زمان انقلاب و جنگ، دیدگاه‌های دینی و فرهنگی تعیین کننده سبک زندگی بود اما بعد از جنگ و در دوران سازندگی دیدگاه غالب به دیدگاه اقتصادی بود یا مثلاً گاهی تحولات اجتماعی در برهه‌ای از زمان می‌تواند سبک زندگی خاصی را به وجود آورد، مانند شیوع کرونا یا آمدن زلزله، سیل و… .

این دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی  تصریح کرد: علاقه به موسیقی، ورزش، نویسندگی و کارهای هنری به میزان اوقات فراغت در سبک زندگی تأثیر دارد. اوقات فراغت نیز به دیدگاه اقتصادی و فرهنگی بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: هنجارها، ارزش ها و حتی آسیب‌های اجتماعی سبک زندگی را تغییر می‌دهد، در واقع سبک زندگی تابعی از ارزش های حاکم در جامعه است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل