نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با بی توجهی عمدی، توجه همسرتان را جلب کنید

به گزارش سیناپرس، انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و تحت تاثیر قرار دادن یکدیگر در شرایط مختلف از خصایص آنهاست. این تحت تاثیر قرار دادن می تواند برای اهداف مختلفی از جمله پیدا کردن شریک زندگی به کار گرفته شود. 

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند که بی توجهی عمدی می تواند راهی موثری برای تحت تاثیر قرار فرد مورد نظر باشد. تحقیقات قبلی روشن نکرده بود که چرا و چگونه این روش، یافتن شریک زندگی را آسان ‌تر می‌ کند.  

پژوهشگران برای اینکه بفهمند آیا رفتار از راه دور می‌ تواند به تحت تاثیر قرار دادن یک فرد کمک کند، سه مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند. در مطالعه اول، شرکت‌ کنندگان به صورت آنلاین با افرادی که نمایه‌هایشان نشان می ‌دهد که «به سختی تحت تاثیر قرار می گیرند» یا «به راحتی تحت تاثیر قرار می گیرند» تعامل داشتند.

در مطالعه دوم، داوطلبان باید تلاش می کردند تا طرف مقابل را تحت تاثیر خود قرار دهند. مطالعه سوم شامل تعاملات خود به خودی بود. به گزارش سیناپرس، از همه شرکت ‌کنندگان خواسته شد تا میزان جذب شدن طرف مقابل را ارزیابی کرده و نشان دهند که این موضوع چگونه بر تمایل آنها جهت تعامل با وی تأثیر می گذارد.
بر اساس نتایج، بی توجهی عمدی باعث افزایش توجه طرف مقابل می شود. محققان همچنین دریافتند که بی توجهی، تکنیکی است که ارزش افراد را افزایش می دهد. هری ریس (Harry Reis)، یکی از محققان این مطالعه توضیح می دهد که بی توجهی عامل مهمی در تحت تاثیر قرار دادن محسوب می شود. 

دکتر گوریت بیرنباوم (Gurit Birnbaum)، روانشناس و یکی از دیگر از پژوهشگران این تحقیق اظهار داشت افرادی که تحت تاثیر قرار دادن آنها بسیار آسان است، ممکن است ناامید کننده تر تلقی شوند. به گزارش سیناپرس، این ویژگی باعث می ‌شود افراد فوق در مقایسه با کسانی که به سختی تحت تاثیر قرار می گیرند، کمتر ارزشمند و جذاب به نظر برسند.
محققان تاکید کردند، این تاکتیک برای همه افراد جواب نمی دهد و ممکن است فردی به بی توجهی واکنش مثبت نشان نداده و بنابراین این روش نتیجه معکوس داشته یا تحت تاثیر قرار دادن یک فرد مغرور بسیار دشوار و در بعضی مواقع غیر ممکن می شود. 
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روابط اجتماعی و شخصی (Social and Personal Relationships) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: مولود یوسفی

خروج از نسخه موبایل