هشت فناوری برتر غول خودروسازی جهان
شاید نام شرکت فورد برای همه ما آشنا باشد. این شرکت که نخستین کارخانه خودروسازی در دنیا به شمار میرود و نام مختراع اتومبیل را نیز بر خود دارد، همواره در فهرست برترین تولیدکنندگان این محصول قرار داشته است.
اما پیشرفتهای صورت گرفته در دنیای دیجیتال به قدری سریع و گسترده بود که فورد نیز همانند بسیاری از خودروسازان دیگر تصمیم گرفت از این غافله عقب نماند و به همین دلیل سرمایهگذاری گستردهای را در زمینه طراحی فناوریهای نوین در پیش گرفت. برای نمونه، این شرکت از چند سال پیش، واحدی ویژه پژوهشهای کاربردی را در سیلیکون ولی، یعنی اصلیترین مرکز تجمع نخبگان نوآور در دنیا تاسیس کرد.
البته تلاشها بسیار ثمربخش بوده و تیم تحقیقاتی فورد در این مرکز در طی این چند سال موفق به طراحی فناوریهای جذابی در زمینه خودرو و حمل و نقل شده است. در ادامه به بررسی هشت فناوری نوین برتر شرکت فورد میپردازیم.
1. چاپ سه بعدی قطعات خودرو
طراحی قالب ساخت قطعات خودرو، کاری بسیار زمانبر و البته پیچیده است. به همین دلیل طراحی مدلهای جدید خودرو معمولاً نیازمند صرف وقت و نیروی انسانی فراوان است. اما خوشبختانه یکی از فناوریهای نو یعنی فناوری چاپگرهای سه بعدی میتواند این فرآیند را دگرگون سازد. فورد هم چندی پیش تصمیم گرفت از چاپگرهای سه بعدی در ساخت برخی قطعات مورد نیاز برای طراحی مدلهای آزمایشی خود استفاده کند. این شرکت همچنین یک گام دیگر نیز به پیش نهاده و با طراحی یک فناوری با نام «کلیپ» (CLIP) سرعت این چاپگرها را به طور قابل توجهی افزایش داده است.
در این فناوری از نوعی ماده پلیمری ویژه حساس به نور و اکسیژن استفاده میشود. این فناوری موجب میشود سرعت تولید قطعات مورد نظر بین 25 تا 100 برابر افزایش یابد. به این ترتیب ساخت نمونه آزمایشی یک خودرو که معمولاً بسیار وقتگیر است، در طی تنها چند ساعت امکانپذیر باشد. همچنین کیفیت ساخت قطعات با این شیوه از روشهای مشابه دیگر به مراتب بهتر است.
یکی دیگر از مزیتهای جالب توجه دیگر این شیوه، دوام بسیار بالای قطعات تولیدی آن است. به همین دلیل هیچ بعید نیست افرادی که از مدلهای قدیمیتر خودروهای فورد (که قطعات آن دیگر در بازار موجود نیست) استفاده میکنند، بتوانند با این شیوه قطعه مورد نیاز خود را سفارش داده و به شکلی بی دردسر و سریع آن بسازند!
2. قطعات سبکتر برای خودرو
اگر در ساخت اجزای فلزی خودرو، به جای فولاد یا آهن از پلیمرهای مقاوم استفاده شود، وزن خودرو به طور محسوسی کاهش مییابد. با اینکه مواد پلیمری سبک وزن به مراتب گرانتر از استفاده از انواع فلزات و آلیاژهاست، اما این کاهش وزن در نهایت به کاهش مصرف سوخت خودرو میانجامد و البته میتواند در برخی موارد، ایمنی بیشتری برای سرنشینان به همراه داشته باشد.
برای نمونه فنرهای سیستم تعلیق جلوی خودرو معمولاً از جنس فولاد است و حدود 2.8 کیلوگرم وزن دارد. در مقابل استفاده از فنرهایی از جنس پلیمر با وزن 1.1 کیلوگرم به کاهش 57 درصدی وزن این قطعه در خودرو میانجامد. به همین دلیل است که فورد، کاهش وزن قطعات خودرو و جایگزینی مواد سبکتر به جای مواد کنونی مورد استفاده را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است. فورد امیدوار است در آیندهای نه چندان دور، نسل جدیدی از خودروهای سبک وزنتر را به بازار عرضه کند.
3. جمع آوری اطلاعاتی در مورد دوچرخه سواری
شرکت فورد، علاوه بر خودروسازی، علاقه زیادی به طراحی شیوههایی برای بهبود وضعیت حملونقل دارد. دوچرخه همیشه به عنوان یکی از اصلیترین وسایل حملونقل درون شهری مطرح بوده و به همین دلیل، فورد برنامهای تحت عنوان «اینفوسایکلس» (InfoCycles) را آغاز کرده است. هدف از این برنامه، جمع آوری اطلاعاتی برای شناخت بهتر حملونقل صورت گرفته با دوچرخه است.
در این فناوری، ابتدا دستگاهی کوچک بر روی دوچرخه نصب میشود. این دستگاه اطلاعاتی نظیر سرعت و شتاب دوچرخه، ارتفاع جغرافیایی، محل حضور دوچرخه سوار و نیز میزان نور محیط را ثبت میکند. در این سامانه، حتی امکان ثبت جنسیت و سن فرد دوچرخه سوار هم وجود دارد. پژوهشگران فورد امیدوارند این سامانه بتواند به ترسیم نقشهای جامع از وضعیت حملونقل با دوچرخه و در نتیجه، ایجاد چهارچوبی برای اتخاذ تصمیماتی بهتر کمک کند.
البته این اطلاعات علاوه بر تحلیلهای آماری، از طریق یک صفحه نمایشگر به اطلاع دوچرخه سوار هم خواهد رسید.
4. واقعیت مجازی برای حضور در خودرو
یکی دیگر از فناوریهای جالب فورد، ساخت اتاقکی است که مهندسان با حضور در آن میتوانند بخشهای مختلف خودرویی که هنوز ساخته نشده است را از نزدیک ببینند. این کار با استفاده از فناوری «واقعیت مجازی» امکانپذیر است.
این سامانه شبیه ساز، کاربرد زیادی برای معرفی طرح مفهومی اولیه خودرو به کارشناسان خودروسازی دارد. در این سامانه، یکی از کارشناسان عینک واقعیت مجازی را بر روی چشم میگذارد و چراغ قوه ویژهای را نیز در دست میگیرد. بیست دوربین واقع بر بالای این اتاقک، موقعیت این دستگاهها را دنبال کرده و تصویر نهایی را بر روی صفحه بزرگ پشت سر کارشناس به نمایش میگذارند. به این ترتیب کارشناس میتواند با اشاره به بخشهای مختلف در مورد آن توضیحاتی داده و حاضران در سالن نیز بخش مربوطه را بر روی صفحه مشاهده کنند.
اما یکی از جذابیتهای این فناوری، امکان بهینهسازی تصاویر برای کاربران از کشورهای مختلف است. برای نمونه مهندسان از دو کشور استرالیا و آلمان میتوانند به بررسی قسمتهای مختلف درون خودرو بپردازند، با این تفاوت که در تصویری که مهندس استرالیایی میبیند، فرمان در سمت راست قرار دارد و در واقع تصویر نهایی، مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور مقصد خواهد بود.
5. دوچرخههای برقی با کاربریهای متنوع
شرکت فورد بر این باور است که شهروندان کلانشهرها برای رها شدن از ترافیک سنگین درون شهری، میتوانند از دوچرخههای برقی در کنار خودرو استفاده کنند. در واقع قرار دادن دوچرخههای برقی تاشو در خودرو و استفاده از آن در بخشهای شلوغ شهر، میتواند به کاهش قابل ملاحظهای در زمان جابجایی بیانجامد.
شرکت فورد در حال حاضر دو نوع دوچرخه با نامهای «مدمی» Mode:Me و نیز «مدمی پرو» (Mode:Me Pro) طراحی کرده است. مدل اول، برای کاربران عادی بوده و مدل دوم نیز از امکانات بیشتری نظیر صندوقی برای قراردادن کیف و سایر وسایل برخوردار است.
این دوچرخههای برقی دارای باتری لیتیومی هستند و با هر بار شارژ، میتوان فاصلهای 30 کیلومتری را پیمود. همچنین اطلاعات لازم برای کاربر، از طریق بلوتوث به تلفن همراه وی که بر پایه روی دسته این دوچرخه قرار گرفته ارسال میشود.
یکی از گزینههای جالب د راین دوچرخه برقی، امکان فعالیت جسمی فرد دوچرخه سوار البته بدون عرق کردن است. هدف از طراحی این گزینه، امکان پدال زدن فرد تا مرحلهای است که بدنش به خاطر این فعالیت عرق کند. به این منظور، حسگرهایی ویژه به بدن فرد متصل میشود تا اطلاعاتی در مورد وضعیت رطوبت پوست را به تلفن همراه منتقل کند. در ابتدا نیروی اندکی از موتور برقی دوچرخه به چرخها وارد میشود و دوچره بیشتر با نیروی پدال زدن فرد به پیش میرود. اما به محض اینکه این حسگرها تشخیص دادند که فرد در آستانه عرق کردن قرار دارد، موتور الکتریکی با نیروی بیشتری دوچرخه را به پیش رانده و دیگر نیازی به پدال زدن نخواهد بود. در این صورت میتوانید مطمئن شوید که میتوانید ضمن ورزش، بدون بوی ناخوشایند عرق در مقصد حاضر شوید.
6. سامانهای برای کاهش حق بیمه
شرکتهای بیمه معمولاً هزینه کمتری از رانندگانی که سابقه خوبی در رانندگی دارند مطالبه میکنند. با این حال سازوکار این شیوه چندان به روز نیست و کماکان از شیوههای قدیمی بررسی اسناد برای این کار استفاده میشود.
اما فورد قصد دارد با بهرهگیری از فناوریهای نو، این رویه را برای همیشه دگرگون سازد. در این سامانه از حسگرهای ویژهای برای بررسی کیفیت رانندگی استفاده میشود. این اطلاعات در نهایت مورد تحلیل قرار گرفته و امتیازی به راننده داده میشود. شرکتهای بیمه با بررسی این امتیازها میتوانند حق بیمه رانندگان خوب را کاهش و در مواردی، حق بیمه رانندگان بیاحتیاط را افزایش دهند.
یکی دیگر از جنبههای جالب این فناوری، امکان شخصی سازی آن است. برای نمونه چنانچه راننده مورد نظر سالمند باشد، بینایی ضعیف او در این سامانه مد نظر قرار گرفته و تفاوتی بین او و راننده جوانی که مشکل بینایی ندارد وجود خواهد داشت.
اما این سامانه فقط از نظر مالی به سود رانندگان نیست، زیرا برای نمونه رانندگانی که معمولاً رفتارهای پرخطری دارند برای جلوگیری از کاهش امتیاز، مجبور به احتیاط بیشتر (حتی در مواردی که پلیس یا دوربین پلیس وجود ندارد) خواهند بود. این امر در نهایت به ایمنی بیشتر این افراد و سرنشینان دیگر میانجامد.
7- سامانه تاکسی رانی هوشمند
در بسیاری از کشورها، اگر کسی خودرو، موتور سیکلت یا دوچرخه نداشته باشد و در عین حال نخواهد تاکسی دربستی بگیرد، ممکن است برای رفتن به نقطهای دیگر با مشکل روبرو شود. اما شرکت فورد برای این مشکل هم راهحلی پیشنهاد کرده است.
فورد سامانهای ویژه برای این کار طراحی کرده است. در این شیوه، ابتدا کاربر نیاز خود به جابجایی را به سامانه مرکزی اعلام میکند. سپس یک خودروی ون پس از چند دقیقه در آن منطقه حضور یافته و فرد مذکور و سایر افرادی که در آن حوالی نیازمند خودرویی برای جابجایی هستند را سوار میکند. گفتنی است این شیوه در حال حاضر در نیویورک و لندن به صورت آزمایشی در حال اجراست. البته شرط اجرایی بودن این شیوه، حضور تعداد کافی از مسافران در منطقه مورد نظر است.
8- پارک خودکار خودرو
پارک دوبل خودرو در میان دو خودروی دیگر که فاصله زیادی با هم ندارند، کار دشواری است که نیازمند تجربه و دقت بالاست. به همین دلیل فورد سیستمی برای این امر در نظر گرفته که با استفاده از آن، خودرو میتواند بدون نیاز به راننده و با استفاده از حسگرهای مختلف، خودش را پارک کند.
همان طور که اشاره شد این سامانه نیازی به حضور راننده ندارد و فرد میتواند پس از خارج شدن از خودرو و قفل کردن در، با فشار یک دگمه، دستور پارک خودکار را به آن بدهد. همچنین راننده پس از بازگشت به خودرو میتواند فرمان خارج شدن از این حالت را به وسیله نقلیه خود بدهد و به این ترتیب از مشقت بیرون آوردن ماشین از میان دو خودروی دیگر رهایی یابد!
برگرفته از extremetech.com
No tags for this post.