نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوعی داروی گیاهی می تواند بر کبد چرب غلبه کند

به گزارش سیناپرس اصفهان، کبد، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین غدد ترشحی بدن انسان است که عدم پیشگیری و درمان بیماری‌های آن موجب بروز عوارض ناخواسته‌ای شده و گاهی نیز در طولانی‌مدت موجب سیروز کبدی و مرگ انسان می‌شود. بیماری کبد چرب، وضعیتی است که در آن تجمع چربی در بافت کبد افزایش می‌یابد. این بیماری بر اساس علل به وجود آورنده به دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم می‌شود. امروزه بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع‌ترین بیماری مزمن کبدی است که دارای شیوع ۳۰ تا ۴۰ درصدی در جهان است.

آن‌گونه که متخصصان می‌گویند، افزایش غلظت تری گلیسیرید داخل سلولی در کبد، اولین مرحله برای بروز و پیشرفت این بیماری است که در صورت عدم کنترل آن درنهایت به مراحل پیشرفته‌تری مانند سیروز کبدی و تخریب بافت کبد منتهی خواهد شد. به‌علاوه این بیماری، یک عامل خطر مستقل برای بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی عروقی به‌حساب می‌آید. پیشرفت بیماری کبدی می‌تواند از مراحل ابتدایی و بالا رفتن بدون علامت فعالیت آنزیم کبد شروع شده و تا مشکلات سخت‌تری نظیر سیروز کبدی، نارسایی حاد کبد و سرطان سلول‌های کبدی ادامه پیدا کند. امروزه برای درمان این مشکل، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، ولی درمان‌های گیاهی در این خصوص توجه زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین زمینه، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه لرستان و دانشگاه آمل اقدام به انجام پژوهشی کرده‌اند که در آن، به بررسی تأثیر یک داروی گیاهی مشتق از هفت گیاه مختلف موسوم به

خروج از نسخه موبایل