نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با امیکرون

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: با توجه به سرعت انتشار بالای سویه امیکرون، وضعیت رنگ بندی شهرستان‌ها روزانه تغییر می‌یابد و در حال حاضر تنها وضعیت شهرستان‌های اردل، بن و کوهرنگ زرد و وضعیت سایر شهرستان‌ها به لحاظ میزان شیوع بیماری کرونا، نارنجی است.

فریدون رحمانی افزود: از ویژگی‌های سویه امیکرون بروز علایمی شبیه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی شدید است و فرد در ابتدا دچار گلو درد و برخی مواقع همراه با خارش گلو است که این ویژگی منحصر به سویه امیکرون است.

وی افزود: احساس بدن درد، تعریق، تب و لرز و سردرد و معمولا پس از یکی دو روز آبریزش بینی و گرفتگی صدا از علایم غالب سویه امیکرون است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: کسانی که هر ۳ نوبت واکسن را تزریق کرده اند علایم کمتر و کوتاه مدت طی می‌شوند، اما کسانی که واکسیناسیون تکمیل نکرده اند علایم رو به شکل جدی تری طی می‌کنند.

فریدون رحمانی افزود: روش‌های اصلی پیشگیری از سایر سویه‌های کرونا شامل شست و شوی دست ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و بویژه تزریق ۳ دز واکسن کووید ۱۹ در پیشگیری و بروز علایم خفیف‌تر این بیماری موثر است.

وی گفت: از مردم درخواست می‌شود نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رحمانی افزود: آنچه تاکنون مشاهده شده است درگیری کمتر قسمت‌های تحتانی ریه است، اما اصلا قابل اطمینان و قضاوت نیست و باید صبر کرد ببینیم هفته‌های آتی به چه شکل خواهد بود.

وی گفت: سرعت انتشار سویه امیکرون بسیار زیاد است و در صورت ابتلای یک نفر از اعضای خانواده سایر اعضا ظرف یک هفته مبتلا می‌شوند.

رحمانی افزود:، چون افراد زیادی مبتلا می‌شوند افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است نیازمند مراجعه به مراکز درمانی و بستری پیدا کنند و بد حال شوند لذا توصیه اصلی ما بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای ابتلای کمتر به این بیماری است.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

خروج از نسخه موبایل