نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مکمل‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی

به گزارش سیناپرس اصفهان و بنابر مطالعه‌ای در بریگام شهر بوستون، التهاب، پیش‌زمینه بیمار‌های خودایمنی است و ویتامین D و امگا 3 باعث کاهش آن و بهبود این نوع بیماری می‌شوند. 

بیماری‌های خودایمنی زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی به اشتباه سلول‌ها و بافت‌های بدن را به عنوان مهاجمان خارجی شناسایی و به آنها حمله کند. این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و طیف وسیعی از علائم را دارند.

دکتر کارن کاستن‌بادر، نویسنده ارشد این مطالعه از بخش روماتولوژی، التهاب و ایمنی بریگام، در بیانیه‌ای گفت: کسب نتایج جدید و مثبت دربارۀ ویتامین‌ها و مکمل‌های غیرسمی که از بیماری‌های بسیار خطرناک پیشگیری می‌کند، هیجان‌انگیز است.

محققان تأثیر ویتامین D و یا مکمل‌های اسید چرب امگا 3 را بر بیماری‌های خودایمنی طی یک دوره 5 ساله مطالعه کردند. 

نتایج به‌دست‌آمده نشان داد، بیمارانی که ویتامین D مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که دارونما دریافت کردند، بیماری‌های خودایمنی کمتری داشتند. این ویتامین با کاهش 22 درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی همراه بود. این آمار در مورد افرادی که مکمل‌های اسید چرب امگا 3 مصرف می‌کردند نیز صادق بود.

بیماری های خودایمنی در افراد مسن شایع است و بر سلامت و امید به زندگی آنها تأثیر منفی می‌گذارد. تا به حال، ما هیچ درمان اثبات شده‌ای برای پیشگیری از آنها نداشته‌ایم، و اکنون برای اولین بار، این کار انجام شده است.

اگر محققان بتوانند چنین اثراتی را در افراد جوان‌تر بررسی کنند، در آینده نتایج بسیار هیجان‌انگیزی حاصل خواهد شد.

 

مترجم: طیبه جعفری
منبع: studyfinds

خروج از نسخه موبایل