نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نمونه برداری DNA از هوا امکان پذیر شد

به گزارش سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز دو گروه مستقل از پژوهشگران، تیمی از زیست شناسان دانشگاه کپنهاک و بوم شناسان پارک وحش هامرتون انگلیس ، با استفاده از دستگاه مکنده ای توانستند از DNA  موجود در هوا نمونه برداری کنند.

این ایده نخستین بار به ذهن پژوهشگری به نام کلر رسید. وی زمانی که در دانشگاه کوئین مری انگلیس مشغول تحقیق و مطالعه بود طی آزمایشی توانسته بود از هوای بیرون لانه موش صحرایی نمونه برداری کند.

این بار کلر و همکارانش پمپ خلاء را به مدت نیم ساعت در داخل و بیرون محوطه نگهداری حیوانات استفاده کردند و توانستند 72 نمونهDNA محیطی از 20 مکان مختلف جمع آوری کنند. سپس این تیم تحقیقاتی مواد به دام افتاده در فیلتر پمپ را جهت تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستادند.

همچنین تیم دیگری از پژوهشگران دانشگاه کپنهاک بدون اطلاع قبلی همین ایده را دنبال می کردند. کریستین بومان زیست شناس و همکارانش نیز همین آزمایش را انجام دادند و با استفاده از فن های کوچکی شبیه فن کامپیوتر و پمپ خلاء مکنده به نمونه برداری و جمع آوری DNA  شناور در هوا پرداختند. 

بومان گفت: این کار بسیار سرگرم کننده بود گویی داشتیم بازی خلاقانه ای را انجام می دادیم.

آنها با این کار توانستند گونه های مختلف جانوری را شناسایی کنند. این گونه ها نه تنها حیوانات داخل باغ وحش را شامل می شد بلکه در این میان گونه هایی غیر قابل انتظار نیز شناسایی شد که در فاصله 245 متری باغ وحش سکونت داشتند.
بومان می گوید: جمع آوری و مکشDNA  شناور در هوا و کشف رد پای ژنتیکی، راهی غیر تهاجمی برای شناسایی زیستگاه گونه هایی است که در معرض خطر انقراض هستند.
شایان ذکر است که هیچ یک از این دو تیم اطلاعی در مورد اشتراک موضوع تحقیقاتی خود نداشتند. کلر این دو پژوهش را بزرگترین تصادف علمی می داند.
وی معتقد است که عوامل محیطی چون آب ، باد و… می تواند در تشخیص eDNA  موثر باشد اما همانطور که در تکنیک جمع آوری eDNA  آبزیان پیشرفت داشته ایم، در جمع آوری eDNA  موجود در هوا نیز پیشرفت خواهیم داشت.

این دو تیم جهت تایید نتایج تحقیقات یکدیگر تصمیم گرفتند تا مطالعات خود را با یکدیگر منتشر کنند.

مترجم: سعیده سورانی
 

خروج از نسخه موبایل