نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش خشونت فرزند با ایجاد رابطه همدلانه

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: کودکان خود به خود خشونت را بروز نمی دهند بلکه ما در شکل گیری آن دخیل هستیم بنابراین ما به عنوان والدین باید به دنبال راهكارهایی در مقابل عصبانیت و خشونت فرزندان خود باشیم.

مهدویان فر در ادامه والدین را خطاب صحبت های خود قرار داد و اضافه کرد: ابتدا بر رفتارها و برخوردهای خودتان دقت كنید. با شخصیت و ویژگی‌های رفتاری خود آشنا شوید و اگر نیاز به بهبودی دارند، آنها را بهبود بخشید و سعی کنید همواره در كنار فرزند خود باشید، نه در مقابل او.
وی افزود: این را بدانید كه هر رفتاری دلیلی دارد پس هنگام بروز رفتارهای عصبی با حفظ آرامش خود سعی كنید علت را بیابید.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: تلاش كنید مسأله را از دریچه ذهن فرزند خود ببینید. این یک رفتار همدلانه است و باعث می شود ارتباط صمیمانه تری با او برقرار کنید بنابراین زمان بروز خشم و عصبانیت اصلا زمان مناسبی برای نصیحت نیست.

وی ادامه داد: بهتر است وقتی رابطه مطلوب است با فرزند خود صحبت كنید و ارتباطی صمیمانه را بین خودتان شكل دهید و در بین این رابطه صمیمی بیشتر به دنبال تأثیرگذاری بهتر بر روی رفتار او باشید.

مهدویان فر یادآور شد: وقتی عصبانیت و پرخاشگری بروز می‌كند سعی كنید با لحنی آرام و در عین حال قاطع با او صحبت كنید زیرا این رفتار باعث می شود خشم فرزندتان نیز كنترل ‌شود.

وی رعایت اصل عدالت و انصاف را در برخورد با فرزندان چه در تشویق و چه در تنبیه ضروری دانست و گفت: اطلاعات و آگاهی‌های خود را در مورد مراحل رشد فرزندان و ویژگی‌های هر دوره از زندگی فرزندتان افزایش دهید تا بهتر بتوانید با او ارتباط برقرار كنید.

این دکترای سلامت اجتماعی با تأکید بر اینکه هرگز فرزند خود را کتک نزنید، اذعان داشت: هر قدر هم که رفتار فرزندتان بد باشد، کتک زدن نباید یکی از گزینه‌های شما باشد زیرا کتک خوردن به آنها می‌آموزد که باید از پدر و مادر خود بترسند و مهم‌تر از آن، این پیام را به آنها می‌دهد که اگر قوی‌تر باشی، زدن دیگران ایرادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه شما هرگز قصد آسیب رساندن به فرزندتان را ندارید، ولی وقتی عصبانی هستید به سادگی ممکن است کنترل خود را از دست بدهید بنابراین هر زمان احساس کردید که می‌خواهید فرزندتان را کتک بزنید، تا وقتی این احساس در ذهنتان می‌گذرد به خود زمان دهید.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل