نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ریشه بت پرستی در بین ایرانیان وجود ندارد

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: سه رکن مهم و کلیدی از ویژگی‌های تاریخی تحولات فرهنگی ایرانیت و اسلامیت تجدد یا غرب گرایی است.

شاه نوروزی اضافه کرد:‌ در همه ادوار تاریخی تنازعات بین این سه رکن وجود داشته است اما در تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی ریشه بت پرستی و مشرک بودن بسیار کم رنگ است یا اصلاً وجود ندارد.

وی علت تسلیم شدن ایرانیان در پذیرش اسلام در دوره ساسانیان را نیز توحیدی بودن اعتقادات این مردم برشمرد و ادامه داد: مردم ایران به توحیدی بودن دین پیش از اسلام اعتقاد داشتند، در واقع زمینه پذیرش آن را داشتند و بت پرست نبودند به همین دلیل سلطنت ۴۰۰ ساله ساسانیان بسیار سریع تسلیم اسلام شد.

این دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی یادآور شد: بعد از اسلام نیز تحولات بسیاری اتفاق افتاد، مانند حمله مغول‌ها، جنگ‌های غزنویان و سرکوب شدن امویان و بر روی کار آمدن عباسیان که باعث ظهور شعرا، ادبا و علمای مختلفی شد و همگی منشأ تحولات  متعددی بوده است.

وی افزود: وجود ادبیان و فریختگان در این دوره ها موجب گسترش علم، دانش، فرهنگ و هنر شد اما در حکومت صفویان عرفان‌های کاذب شکل گرفت، پس می‌توان گفت علاوه بر سه رکن کلیدی ایرانیت، اسلامیت و تجدد، عرفان ها هم جزو موارد مهمی بودند که موجب تحول بسیاری شدند.

شاه نوروزی یادآور شد: در دوران صفویه به دستور شاه عباس صفوی کلیساهای زیادی ساخته شد چون پیوند او با مسیحی‌ها بسیار زیاد بود، هرچند که دین و مذهب رسمی کشور تشیع اعلام گردید اما در آن دوره بسیاری از موازین را به اعتقاد برخی از فرق مسیحیت وارد تشیع کردند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه گسترش فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز از دو دهه قبل از انقلاب شروع شد، در دوران انقلاب بسیار شدت و سرعت گرفت اما در حوزه سیاسی چون حکومت دیگر سلطنتی نبود مردم بیشتر در مسائل سیاسی شریک شدند و فاصله مردم تا قدرت کمتر شد و در نهایت گرایشات دینی مردم با حکومت سازگارتر شد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل