نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در صورت عدم تفاهم آتش بس کنید

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی، مدیرکل اداره فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: اختلاف داشتن در زندگی زناشویی بسيار طبيعی است اما چگونگی حل اختلافات هنر حفظ رابطه است در همین راستا با كمک همسرتان قوانينی برای زمانی كه عصبانی هستيد يا با رفتار همسرتان مخالفيد وضع كنيد. به عنوان مثال، قهر نكنيم، به هم ناسزا نگويیم، مقابل بچه‌ها دعوا نكنيمT جای خواب خود را جدا نكنيم، اشتباهات گذشته را به رخ نكشيم، اختلافات خانوادگی را بيرون از محيط خانه مطرح نكنيم و خدا را شاهد و ناظر زندگی و رفتارمان در نظر بگیریم.
مهدویان فر اضافه کرد: باید برای حل مشكل وقت بگذاريم و گوشی موبايل، تلفن، روزنامه و بقيه‌ مواردی كه باعث پرت شدن حواس می‌شود را از دسترس خارج كنيم. 
وی ادامه داد: سعی كنيم به نتيجه‌ای برسيم كه هر دو طرف راضی باشيم. اگر به چنين نقطه‌ای نرسيديم، نتيجه بگيريم كه بر سر اين موضوع تفاهم نداريم، آتش بس كنيم و در فرصت مناسب از یک مشاور کمک بگیریم تا مشکلات را حل کنیم و نگذاریم دلخوری ها تلنبار بشوند همچنین در اولین فرصت ریشه اختلافات را شناسایی و برطرف کنیم.
این متخصص روابط بین فردی با بیان اینکه در ازدواج بیش از هر چیزی مهارت‌های ارتباطی اهمیت دارد، گفت: این مهارت‌ها شامل گوش دادن فعال (همدلی)، پذیرش واقعیت‌های مثبت، منفی، خنثی، پذیرش تفاوت آدم‌ها یعنی به تعداد موجود در روی زمین، تفاوت نگرش، باورها، عقاید و ارزش‌هاست.
 وی افزود: مهارت بیان احساسات، ابراز وجود، مهارت حل مسأله، تفاهم و مذاکره و اینکه فرد لازم است بداند بعضی مواقع باید مصالحه کند و کوتاه بیاید. تلاش و نگهداری از رابطه و مراقبت و نگهداری از عشق در طول زندگی از جمله مهارت هایی است که هر زن و شوهری لازم است آموزش ببینند و یا آن را برای یک زندگی متعالی فراگرفته باشند زیرا همین مهارت ها باید در حل مسأله به کار بیایند.
 مهدویان فر خاطرنشان کرد: یک زوج نمونه به جای آن که بگذارند کارها بدتر شود، اختلافات را حل می کنند. مطمئناً وقتی آن ها عصبانی می شوند بحث می کنند اما بعد به خاطر رفتار بد خود معذرت می خواهند و اختلافات خود را حل می کنند و زمانی که نیاز است از دوستان، خانواده یا افراد متخصص کمک می گیرند.

گزارش: امیر امین الرعایا
 

خروج از نسخه موبایل